mandag 20. desember 2010

Kosthold og gravide

Om du ikke allerede har et sunt kosthold, er det en ypperlig sjanse å starte nå som du er gravid. All den næringen barnet skal ha under graviditeten, får det fra deg gjennom navlestrengen din. Derfor er kostholdet ditt under graviditeten spesielt viktig. Kutt ut røyken og alkoholen og bestem deg for å ha en sunn livsstil neste 9 mnd, så får den lille en god start.

Ettersom jeg nå er i snart uke 29, begynner lille Frk å ta litt mer plass. Jeg blir mett av ingenting, og har heller ingen stor matlyst. Blir fort kvalm om jeg spiser for mye. Det er egentlig bare knekkebrød og 4korn med melk som frister om dagen. Håper det går over. Spiser derfor mye knekkebrød med kalkunpålegg,ost eller egg. I tillegg knasker jeg gulrøtter og frukt. Prøver spise litt nøtter: og engergitett mat for å få i meg nok.

Hvor mye energi har du bruk for under graviditeten?
  • En ikke-gravid kvinne trenger ca. 2 100 kcal per dag.
  • En gravid kvinne trenger ca. 2 500 kcal per dag.
  • En ammende kvinne trenger ca. 2 700 kcal per dag.

Hva skal du spise når du er gravid?
Man anbefaler vanligvis en variert, sunn kost. Men hva er det?
Det er mat som er sammensatt av alle matvaregruppene: melkeprodukter, frukt, grønnsaker, fisk/kjøtt/egg, fettstoffer og kornprodukter. Du skal spise tilstrekkelig fra alle disse matvaregruppene hver eneste dag. Dermed får du energi både fra fett, protein og karbohydrater. En variert kost vil også gi deg de vitaminer og mineraler kroppen trenger.

  • Mengden protein vi spiser skal være ca. 10 prosent av det samlede energiinntaket. Protein får du først og fremst i kjøtt/fisk/egg, melkeprodukter og bønner eller bønneprodukter.
  • Fettmengden i maten skal helst være ca. 30 prosent. Fettstoffer får vi først og fremst i smør, oljer, margarin, melkeprodukter og nøtter.
  • Resten av den energien vi får via maten skal være karbohydrater. Det svarer til ca. 55-60 prosent. Karbohydrater fås i brød, pasta, poteter, kornprodukter og ris.

Ellers er jeg enda potte tett, så ingen trening i dag heller. Bare en 30 minutters gå tur i kulden. Får bare hvile meg frisk. Skal prøve meg på en styrkeøkt imorgen. Bedre enn ingen ting. Ellers blir det x-fit på onsdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar