mandag 17. januar 2011

Brus og godis

Kosthold - hva skal man tro på da når alle ukeblad, aviser, bøker, nettsider skriver at de NÅ har funnet vidunder kuren for at DU Skal gå ned 5-10 kilo? Dessverre er det slik at ernæring er en vitenskap (og jeg skulle gjerne studert til å bli Kliniske ernæringsfysiolog), det krever en viss kunnskap å sette seg inn i faget, det er dessverre ingen trosretning. Mange som skriver i ukebladene, har ikke greie på hva de snakker om, men skriver det som er "inn" i tiden. Hvem har ikke hørt om LCHF dietten (low carb, high fat), Atkins, Grete Rode, Fedon...

Hva skal man tro på? Hva passer for deg og din kropp? Hvilken sammensetning i kostholdet er mest optimalt for vekt nedgang?
- Det er ikke så vanskelig regnestykke: Kalorier inn vs kalorier ut. Her må det være en balansegang. Selvfølgelig er det andre ting som påvirker også:
Gener
Livsstil.

Hvem har ikke en venninne som kan spise så mye hun vil uten å gå opp 1 gram? Mens du og jeg kanskje legger på oss i løpet av kort tid om vi hadde hatt samme inntaket? Utrettferdig!!

Mat i dag inneholder også mye mer sukker enn tidligere, det er mer junkmat/hurtigmat tilgjengelig - da også ferdig mat, men ikke nødvendigvis mer fett i maten enn før. Man spiser kanskje mer energitett mat enn før: eks sjokolade, skolebrød, cola - dette er mat som tar lite volum, metter lite men gir veldig mye kalorier inn!!! Kroppen klarer ikke å fortelle oss hvor mye kalorier vi får i oss, den ser på volumet/mengden og forteller oss kun at nå er vi mett. Skal ikke lage et eget innlegg på hormoner og hvordan det påvirker nervestystemet mm. Les mer om hvordan hormoner påvirker oss her.

Det som kanskje ikke er så nytt for mange er at jo mer stabilt blodsukker du har, jo sjeldnere får du "cravinger", sultfølelsen. Spis derfor 3 hovedmåltider og gjerne 2-3 mellommåltider i løpet av dagen. På den måten holder du blodsukkeret stabilt. Du har kanskje opplevd å ikke ha spist noe mellom lunch og middag, og mens du lager middag har du fått i deg 1 banan, kjeks, knekkebrød o.l, fordi du bare MÅTTE ha noe??:)

FØR OG NÅ
I 1960 drakk vi 2o liter brus pr Ola Nordmann pr år.
I 2010 drakk vi 115 liter brus på Ola Nordmann pr år.
Hva skjedde på veien?
Jeg kan faktisk ikke huske vi fikk brus veldig ofte da jeg var liten (ca 25 år siden). Vi kjøpte brus på Grans, de hadde flasker på 0,33l . Så vidt jeg husker delte vi 3 søsknene en slik flaske på lørdager, og i bursdager fikk alle en flaske hver. På hverdager drakk vi vann til middag, rød saft til grøten på lørdager, og ellers vann om vi var tørste!

Etterhver kom det flasker på 0.5liter, de ble billigere, og etterhvert lønte deg seg å kjøpe kasser med brus i stedet for enkeltflasker. Så kom 1.5 liter flaskene (1 liter flaskene av glass forsvant fort, antar det var fordi folk ikke orket å bære de hjem fra butikken!), så ble det billigere å kjøpe 4 pack eller en kasse i stedet for 1 flaske... og det er vel der vi er i dag. Meny har kasse med 10 x 1.5 L bris for 120 kr + pant.

Hva skjedde med å drikke vann som tørste drikk?

Det som er skremmende er at de som drikker bruk drikker så veldig mye. 20% av konsumentene står for 80% av konsumet ( 2010)

Brusdrikkere får oftere kreft
( har ikke sjekket kildene på denne artikkelen)

Sjokolade og Sukkervarer.
I 1960 spiste Ola Nordmann 4,2 kg sukkervarer pr år
I 2003 spiste Ola Nordmann 13, 2 kg sukkervarer pr år
I 2008 spiste Ola Nordmann 15,6 kg sukkervarer pr år.

Er det rart vi blir feite???

Jeg kjenner flere som når de skal "kose" seg litt henter frem sjokoladen, brusen og smågodtposen. MÅ man kos seg med mat? I mine øyne da er det underliggende ting som gjør at du henter frem mat når du skal "kose" deg. Kanskje du kjeder deg? Rastløs, gjør det for å glemme en viss følelse? Koser du deg oftere eller koser du deg med mer når du koser deg?? Du skal ha sterk vilje for å klare å stoppe etter å ha spise bare en smash...

Her finner du mye nøkkeltall om kostholdet vårt.
Matportalen

SSB
Folkehelseinstituttet

Helsedirektoratet

4 kommentarer:

  1. Fine funderinger og svært mye jeg er enig i.
    Det jeg savner i debatten generelt er matens sosiale mening, maten i sosial kontekst. For mange blir det å kose seg ikke bare å finne frem noe å spise, men å gjøre det i felleskap med andre. Mat er ikke bare næring og kalorier, det er også et fellesskap. Sjelden jeg "koser" meg med middag når jeg må spise alene. Da blir det stusselig gitt:-)
    Helt enig i at det er mange andre ting man kan gjøre for å kose seg uten å putte noe i munnen. Mange søker nok en form for trøst i maten, den fyller et tomrom på flere områder.
    Men man skal heller ikke ha dårlig samvittighet for at man spiser! Mat skal være noe positivt, men som med mye annet; alt med måte!

    SvarSlett
  2. Hei:)
    Jeg er helt enig at mat og sosialt henger sammen. Jeg jeg synes det er kjempekoselig å inviterer på middag, eller annen enkel mat. Men det trenger jo ikke alltid være fet mat, fete sauer, stooore kaker til dessert og i tillegg mye sjokolade, chips etc etterpå? I mine øyne blir det litt fråtsning.
    Også her er det en balanse gang som fungerer best.

    Men i innlegget mener jeg det er mange som når de eks skal se på tv - trenger noe å kose seg med - chips, sjokolade,brus og egentlig tror jeg det er fordi man ikke har spise bra /nok gjennom dagen, og da blir fysen på noe søtt ( fordi man egentlig ikke er mett)

    Men for all der - kos dere med maten - en finn sunne alternativer, og så kan man jo prøve å begrense inntaket om det blir veldig mye kose mat i en periode:)

    :)GOd helg

    SvarSlett
  3. Klart man skal kose seg men ikke 7 dager i uka. Det er vel også noe av grunnen til at vi har blitt fetere. Før var det lørdag, og det var det. Nå er det fredag til søndag, og gjerne litt rester til på mandag og onsdag er det vel "lov" å kose seg litt det er jo lille lørdag. Jeg koser meg når jeg lager mat til meg selv..ikke like ofte..men jeg klarer godt å stelle i stand et lite festmåltid til meg selv om jeg er alene en lørdag. Og jeg tror veldig mange ikke tenker over at mye av det vi drikker er det mye kalorier i. Ikke minst drikkes det også mer alkohol som igjen skrur av fettforbrenningen, alkohol prioriterers først. Og ikke minst blir "hodet" litt slækker når man har fått seg litt innabords, fort gjort å glemme gode forsetter å ty til nattmat feks. Og for mange blir det ofte alkhol. Det jeg tenker at vi trenger å kose oss av og til. Og da er det viktig å gjøre det med god samvittighet. Og som du sier med brus, og alt som har blitt større. Vi fikk også Grans brus når vi var små. En flakse hver på lørdag. Punktum. Vi hadde jo en kasse lenge. I dag kjøpes det brett med brusbokser på feks. harrytur til sverige..eller nå har det vel blitt like billig her hjemme...Er ingen tvil om at vi har blitt fetere fordi vi spiser mer mat vi ikke trenger..Husker min bestefar spurte meg når jeg var liten om jeg ville ha en sjokolade, jeg sa nei takk..han ble fornærma...fordi når han var liten så var de glade bare de fikk et eple.:-))

    klem

    SvarSlett
  4. Glimrende artikkel Sassa, spesielt fokus på raffinert sukker som hovedårsak tror jeg mange ikke har fått med seg. Man må faktisk lære seg å gi slipp på tungens vane med at alt skal smake søtt.
    Som du påpeker dreier det seg om å velge å spise bevisst sammensatt mat til alle måltider:
    Snoper man mellom måltidene vil kroppen automatisk kreve noe søtt om en stund…da er ikke “moralmaten” noe god, sier hjernen og hormonene.
    Derfor trenger enn og vær konsekvent ….sukker, snop og hvetemel av og til…bare av og til. :O)

    SvarSlett