torsdag 6. januar 2011

Hvorfor trene?

Dette innlegget har vært publisert før... men

Alle har sikkert sine grunner for å trene? Kanskje skal du sykle Birken, kanskje har du en drøm om å stå på scenen i en body fitness konkurranse? Eller vil du bare rett og slett komme i bedre form? Uansett, så har trening en rekke positive som kroppen kan ha nytte av.

Det er aldri for sent å begynne å trene. Og ved å begynne å trene, forlenger du kanskje levetiden din. Bare det å jevnlig komme seg opp av sofa'en og gå en tur vil kunne påvirke helsen din. En aktiv livvstil sies å redusere risken for hjertesykdommer med 45 %. En liten tankevekker! Og ingen sier du trenger starte med å løpe 1/2 maraton. Det handler om å gå fra innaktiv til aktiv.
Ved å trene vil du få en bedre holding, du vil få mer overskudd i hverdagen, økt muskelmasse, mindre tap av beinmasse, lavere hvilepuls og mykere ledd & muskelatur. Trening hjelper også på forstoppelse, overvekt, humør, seksualliv- rett og slett bedre helse. Dersom du har mye ledd smerter, ryggsmerter- vil riktig trening også være med på å reduere smerten.


Regelmessig aerob trening/kondisjonstrening, som eks: gåturer, joggeturer, langrenn, sykling, sal-timer, rett og slett trening der pulsen stiger, er det beste for hjertet ditt, og fører til redusert dårlig kolestrol (LDL), og økt mengde av det godt.


Hvorfor trener jeg? Jeg har det mye bedre med meg selv når jeg får vært i bevegelse. Humøret, jeg føler meg mer energisk, orker mer, blidere, ser mer positivt på ting, bedre kondisjon, strammere kropp, mer muskler, føle meg sunn og sterk. Har også en ryggskade (sprekk i en skive) som gjøre at smertene holder seg unna, dersom jeg er flink til å trene mage/rygg. Jeg synes jo også det er veldig gøy, og de dagene jeg ikke har mulighet til å trene, savner jeg det. Det er blitt en del av livsstilen min.


Mange står opp om morningen, sitter å spiser frokost, sitter i bilen på vei til jobb, sitter på jobb, sitter og spise lunch, kommer hjem- setter jeg i sofa'en og spiser middag. Vi mennesker er ikke laget for å sitte 16 timer om dagen. Så tenk hvor lite som skal til for å gjøre kroppen LITT gla'
30 minutter rask gange er bedre enn ingenting... ALLE klarer det! Det handler bare om å bestemme seg for det! OG etterhvert som man blir sprekere kan man begynne å øke lengden på turen, jogge osv. 45 min rask gange = 250-300 kcal. Det som er et nøkkelord er kontinuitet. Resultatet kommer ikke etter én trening- så vær tålmodig.

For dere som velger å trene, vil dette også være med på å redusere risiko for høyt blodtrykk. Personer som IKKE trener, har 35% større risiki for å utvikle høyt blodtrykk.
Jeg kunne skrevet en laaaaang avhandling om hvorfor man bør trene, men tror jeg stopper her:)


Husk at litt trening er bedre enn ingenting:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar