onsdag 5. januar 2011

Så hva skal jeg gjøre for å gå ned noen kilo?

Dette har også vært postet før, men trekker det frem i disse januar tider

Jeg følger, som skrevet tidligere, ingen ditt. Jeg spiser grovt, grønt, rent og magert, og prøver begrense sukkerinntaket, men unner meg både litt vin og sjokolade i hverdagen om jeg vil ha det!

Velg fullkorn fremfor "vanlig".Brun ris, fullkorn pasta, grovt brød, grove knekkebrød
Spis litt grønt til hvert måltid-  5 om dagen.
Spis mer magert protein. (fugl, fisk etc)
Kutt litt på karbohydratene  - (øk heller mengden grønnsaker)
100 g grønt = 30 kalorier
100g pasta = 360 kalorier.

For varig vektnedgang, må man ha varig endringer. Det er jo som når du klipper håret, da må du faktisk stelle det og vedlikeholdet det.... Prøv å sett deg inn i hva karbohydrater er, hva protiner er etc. Du trenger ikke ta utdannelse, men brukt nettet for hva det er verdt. Vær litt kritisk til det du leser. Gå evt på biblioteket og lån relevante bøker.
Finn en livsstil som passer deg. Det er ikke alltid det går med ja takk begge deler: potetgull OG sjokolade, eller rødvin OG cola. Da må du velge det som er viktigst for deg.
eks
1 muffin
450 kalorier/ 26 g fett
ELLER

3 havreknekkebrød
1 egg og 1 tomat
2 skiver fiskepudding
2 skiver skinke
agurk, rødbetter,
1 pære
1 kiwi
1 glass skummetmelk
= 450 kalorier/ 10 g fett

Hva velger du?

DIN KROPP
DINE VALG
DITT ANSVAR

Skal du har en sommerkropp  kan det være lurt å starte allerede nå. Det er kun 4 mnd til vi skal legge vekk vinterklærne ( forhåpentligvis)
Vi vil vel alle se bra ut nå som vi skal kle oss litt lettere?!

Sett deg mål du klarer å holde og oppnå.
Start med en endring om gangen.
Finn ut hva som motiverer deg- jobb med å holde motivasjonen oppe.
Lag en mat/treningsdagbok
Start med fysisk aktivitet  - noe er bedre enn ingenting!
Sørg for å oppnå mestringsfølelsen: gleden av å leve sunt, gleden av å komme i bedre form, få mer energi
Sitt mindre stille
Slutt med småspising om kvelden - lag deg heller et lite måltid om du er sulten.
Spis jevnlig: Frokost, lunch og middag + 2 mellommåltid


Jeg skrev opp mine 10 mål på et A4 ark og laminerte de og hadde de på badet. Slik ble jeg påmint målene mine hver morgen og kveld. Nådde jeg de? Ja!!

*Lykke til*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar