søndag 10. april 2011

Fødselen- 21 timers økt

Tusen takk for alle de fine kommentarene dere har lagt igjen. Veldig koselig å lese. Det blir ikke mye tid til å lese andre blogger om dagen, så det er ikke meningen å være frekk. Får ta det etterhvert som det blir litt mer rutiner. Jeg utnyter hvert sekund jeg kan til å sove litt ekstra. 

Her har det nye livet staret- en liten omveltning fra hva vi er vant til.  Vi har nå vært hjemme 1 uke, og ting går bedre og bedre for hver dag. Det er mye nytt som skal læres!! Det går i mating, pumping, skifting av bleier, trøsting, rydding, vasking av klær, trøsting... før det var på den igjen med mating. 

Caroline er veldig snill. Hun sover mye på dagen og på natten. Hun legger seg rundt 22:30 tiden sammen med meg, og våkner rundt 03 tiden -da får hun mat, og sover til 07-08. Så vi skal ikke klage på henne. (dette kan jo forandre seg., men la oss håpe det varer!!)

Fødselen tok jo sin tid. Faktisk 21 timer!! Det hele starte søndag kveld 27. mars kl 19. Etter en lang gå tur, kjente jeg det litt i korsryggen, og trodde dette var pga turen. Den gang ei, for etter en time skjønte jeg at dette var starten på at lille jenta ville ut. Kl 21 spiste vi middag, da med rier. Tok tiden, og de var rimelig hyppige. Faktisk annet hvert minutt og varte 45 sekunder. Etterhvert ble det 5 minutter mellom hver rie, og jeg ringte sykehuset. Ettersom vi bor så nært, sa de at vi kunne komme bort å sjekke. (På dette stadiet gjorde det faktisk sykt vondt!! )Var kvalm som et uvær, så kom på sykehuset med vaskebøtten i hånden!! Her ble det sjekk -1 cm åpning. Oi tenkte jeg.. og det gjør allerede SÅ vondt!!
Vi fikk beskjed om å vente der en times tid, for å ta en ny sjekk. Kl 23:30: ny sjekk. 1 cm åpning fremdeles... og rier annet hvert minutt. De bestemte seg for å legge meg inn. Så fikk tilbud om å ligge i badekar for å slappe av. Der lå jeg i 5 timer, fikk svømmehud mellom tærne!!!Fikk også pinex forte(uten at det hjalp særlig!!)Det var veldig deilig å ligge i badekaret, det tok kanskje noe av smertene.

Kl 05 mandag morgen fikk jeg nok av badekaret, og fikk en seng. I tillegg fikk jeg en dose morfin, så jeg kunne slappe av litt, samt at det tok toppene på riene.  Utrolig deilig når den begynte å virke!!! Stakkars mannen satt på en pinnestol og var dødtrøtt etter 24 timer uten søvn. (og lengere skulle det bli!!!)

Litt usikker i  forhold til tid og hva som skjedde når mandag morgen. Det jeg husker er at når de sjekket åpning var det kun 2-3 cam åpning... mao ikke i fødsel en gang!! De tok vannet mintt i 9 tiden, samt at jeg ble satt på drypp, for å se om dette hjalp på åpningen. Jo da ble åpnet seg til 4 cm, men der stoppet det litt opp. Overlegen kom, hun fikk tøyd litt! ( utrolig hva man finner seg i når man ligger i smerte h....!!!!) Jordmor skjønte at dette ikke gikk ute epudural, så det ble satt med 4 cm åpning ca 10 tiden. Heldigvis at hun skjønte det så tidlig!! For da kom anestesi legen fort!

Da var det bare å ligge der å håpe at ting utviklet seg.... Den gang ei.  Jeg fikk sovet litt rundt tl 12, det gjorde mannen også. Han var nå enda trøttere. Jeg tror faktisk de en stund vurderte keisersitt, siden det ikke skjedde noe. Lille frk hadde det bra, hun ble overvåket via pulsen og fosterlyd (?).  Prøve få i meg litt mat underveis, men alt kom ganske fort opp igjen. Da var det godt å ha vaskebøtten!!! 
Så staret de virkelig smertene - når det åpnet seg fra 4 cm til 8 cm på 20 minutter!!!! Dette var ca kl 15 tiden. Jeg trodde jeg skulle tryke med. ( Hadde jordmor sagt det var 5 cm åpning bare, hadde jeg fått en psykisk knekk!!!)De andre smertene var bare barnemat. Epuduralen ble satt på 12( full styrke!). Det kom noen gloser ut av munnen min da!!! MEN - da så jeg også enden på dette.
Etter at de verste smertene var over fikk jeg en liten "pause" på en times tid.Da var vel kl ca 16.  Epuduralen tok da riene som var. Utrolig deilig å kunne "slappe" av litt. Kl 17 skrudde de av epuduralen - nå skulle det presset. (Og trangen til å presse får du ikke med epudural). Første 30 minuttene med pressrier gikk ganske "fint", for da hadde jeg enda epudural i kroppen, men 17: 30 - DA begynte det gjøre VONDT!!! Var ingen vei tilbake nå, bare å presse på hver rie. Kl 17: 47 var hun ute!!!


Ja det tok lang tid, men ingen traumatisk opplevelse, og jeg sa ganske fort jeg gjør det igjen. Var heller ikke utslitt etter fødselen, og var på bena etter 2 timer, en dusj og en hårvask! ( Kanskje man fikk igjen litt for all treningen man har gjort?!?!)

Det var helt klart verdt  all smerten når jeg ser på lille prinsessen i dag:)

4 kommentarer:

  1. Kan tenke meg det var smertefullt underveis - men resultatet er jo verdens nydeligste gave! Nå kan du bare nyte tiden! :-) Kos dere!

    Madeleine

    SvarSlett
  2. Ja, litt av et kjør det der. Har to selv og det er utrolig at man kan reise seg etter noe sånt og si "I`ll do it again!". Foreløpig høres det ut som du får en del søvn. Det var det verste syntes jeg. At døgnet gikk i en jevn døs, preget av å smugsove litt overalt og det å være foremaskin. Men det blir bedre og man kommer i gang med trening og våren er her og alt kommer til å gå strålende :o) Lykke til videre!

    SvarSlett
  3. @Madeleine : ja det var vondt som pokker underveis, men var jo ingen vei tilbake. Ut skulle hun.... så nå nyter vi hvert sekund:) klem

    SvarSlett
  4. @American housewife: hehe ja søvn ja... er lenge til man får 8 timer søvn i strekk har jeg innsett. Men hun sover glatt 5 timer nå, så skal vel ikke klage. Ingen forskjell på natt og dag lengere... går i ett! Men veldig kos:) så får man heller ha noen blå ringer under øynene noen uker! Det ble 2 trilleturer i dag, og treningen kommer etterhvert:) bare få bekkenmuskelatur på plass. Veldig fin blogg du har. Bare jeg får litt ro her en dag ( og alt annet er gjort!) skal jeg sette med ned å lese innlegg tilbake i tid:)

    ha en fin dag. klem fra meg

    SvarSlett