søndag 8. mai 2011

Når kan jeg begynne å trene etter fødselen?

Kroppen har vært igjennom en ganske hard påkjenning etter 9 måneder som gravid og selve fødselen. Magen blir en slapp geleklump,  bekkenbunnsmuskulaturen har vel sett sine bedre dager, hormonene er enda litt på avveie og tårene kommer lett, søvnen er blitt halvert, og man føler seg som et meieri! For min del, ble hverdagen også snudd ganske på hodet. Det er en ny sjef i huset! Første ukene ble benyttet til kos, venne seg til en ny situasjon, mating, soverutiner, bli kjent med Caroline - trening var ikke noe alternativ første tiden. Trilleturer derimot startet vi med dagen etter vi kom hjem fra sykehuset. Jeg er overlykkelig for at kroppen min kom seg så raskt, og at de gamle buksene passet med en gang. Jeg tar i betraktning at kroppen trenger tid til å komme tilbake til utgangspunktet, men jeg tror jeg fikk mye gratis av å trene hele svangerskapet, samt at jeg er førstegangsfødende.

Nå derimot har ting stabilisert seg og jeg kan startet litt mer aktiv trening, en med en forsiktig tilnærming skal jeg gradvis tilbake der jeg var. Forhåpentligvis både fysisk og kroppslig. Det kommer også til å være min "alene"tid for jeg får "slappet" av litt.  Var på SATS i dag, uten Caroline, og det var utrolig deilig!


Når kan jeg begynne å trene etter fødsel?
Dette er veldig individuelt. Det avhenger av avangerskapet ditt, hvor tøff fødsel du hadde. Om du ble klippet/sydd mm. Noen er på bena noen timer etter fødsel, andre må ligge 2 uker før de kan gå, men jo fortere du kommer deg på bena, jo raskere restitueres du.  Allerede kort tid etter fødselen starter kroppen med å jobbe seg tilbake til slik den en gang var - altså før du ble gravid. Livmoren trekker seg sammen, (ca en fingerbredde hver dag). Jeg kjente den trakk seg sammen da jeg ammet/pumpet, (merkes som sterke menstrasjonssmerter/etter-rier). Renselsen tar som regel 6 uker, for min del tok den 2.5 uke. Så dette er også veldig individuelt.
De sier at du ikke skal trene de første 6 ukene etter fødsel. Du trenger ro, hvile og søvn den førete tiden. Det er mye som skal på plass i kroppen. Bekkenbunnsmusklaturen kan du trene hver dag. Jeg lagde meg en rutine for hver gang jeg ammet/matet skulle jeg knipe. Og det gjør jeg ende...

Det er imidlertidig ingen grunn for å ikke kunne gå seg en tur med vogn. Kroppen min var ikke klar for løping før nå, heller ingen hopp og sprett timer. Tenk på at det å gå tur også er trening. Start rolig og øk lengden og intensiteten etterhvert. Etterhvert kan du kanskje legge inn noen knebøy under turen?


I mine øyne kan du starte treningen når du føler deg klar, og legen har sagt det er greit (som regel etter 6 ukers kontrollen), bare ta  i betrakning hva du og kroppen din har vært igjennom.

En liten tur er mye bedre enn ingen tur...

1 kommentar:

  1. Jeg tror på at kroppen sier i fra, også etter fødselen. Og som du sier er bekkenbunden en viktig faktor og også grunnen til at man bør vente 6 uker med trening. Hele mageinnholdet hoppende mot en utrent bekkenbunn er ikke bra. Men man trenger jo ikke hoppe? Plenti av annen moro man kan gjøre, både med høy og lav puls.

    SvarSlett