mandag 29. august 2011

Hvorfor trene kondisjon?


Et lite innlegg om hva kondisjonstrening er og hvorfor det kan være lurt å trene det. Etter en høst med mye kne vondt, virker det nå som ting har blitt bedre, og jeg kan sette i gang med kondisjonstreningen. Jeg trener både spinning, løping og langrenn i vinterhalvåret. I noen ganger går jeg også på sal timer fordi jeg synes det er gøy.


Kondisjonstrening kan deles inn i 2. Aerob( med oksygen). Den treningen er du kan holde på lenge, og kroppen klarer kvitte seg med melkesyren som produseres underveis. Anaerob ( uten oksygen) er trening der du kun holder ut i kort tid. Eks 100 m sprint. Her kommer melkesyren fort, og kroppen klarer ikke kvitte seg med melkesyren, og det resultere i at du stivner.
Aerob er nok den treningsformen oss fleste kjenner mest til. Innenfor her, finnes det også forskjellige intensiteter. Alt fra rolig langkjøring, til harde intervaller. Om du vil teste din aerobe kapasitet finnes det en rekke tester. Den mest avanserte er O2 test, ellers finnes det cooper-tester, terskel tester.
Hvorfor trene kondisjon? Mange av mine kunder blir anpusten av å gå opp trappen, eller gå 200 meter i hurtig tempo. Da er det på tide å gjøre noe!! For kunder som aldri har trent før, starter vi veldig rolig. Fordelen med å trene kondisjonen er mange, og det er aldri for sent å starte. Alle kan oppnå god kondisjon. Fordelen er at du får økt helsegevinst som et sterkere hjerte, bedre rustet til å takle hverdagens stress, blodsirkulasjonen din blir bedret, bedre velvære og holdning er bare noen av fordelene.
 
Mine kunder trener 55 minutter med meg. For de som skal ned i vekt er det da fokus på puls, kombinert med styrkeøvelser. JA de er slitne når de er ferdig, men de elsker hver minutt.
Hva kan du gjøre for å trene kondisjonen din?
Selv om du ikke har tilgang til et gym, er det mange ting du kan gjøre hjemme. Gå raskt opp trappen 20 ganger x 3, et par ganger om dagen, hoppe tau, finne en motbakke ute- rask gange opp, lett jogg ned. Det viktigste er at pulsen stiger, og du kjenner at hjertet jobber. Du bør holde på i 20 minutter for at kondisjonseffekten skal bli god. For maks utbytte, kreves en hjertefrekvens på 70% av maks puls/ snakketempo. Etterhvert som du har trent kondisjon, øker du intensiteten.


Det er viljen som teller, viljen teller eller feller....
Ta en valg og sett i gang - det er aldri for sent. Trenger du hjelp eller motivasjon- send meg en melding:)

I dag er det sykkeltime på Elixia ( som instruktør) Gleder meg masse!!! Savnet det å ha egne timer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar