tirsdag 16. august 2011

Lav karbo brød

Forrige uke prøvde jeg meg på lavkarbo brød. Oppskriften fant jeg på nettet, bare husker ikke hvor.... Det er utrolig enkelt å lage, 10 minutter tok det å lage røren, samt at det tar 50 min å steke. Og det beste av alt  - du trenger ikke elte, dermed ingen kliss på fingrene!!!


Her er oppskriften:
4 egg
1/2 bok kesam
3 ss olivenolje
--> vispes sammen.

Tilsett alt det tørre
2 ts bakepulver
4 ss linfrø
60 g kruskali
25 g sesamfrø
40 g solsikkefrø
25 g gresskarkjerner
1/ 2 ts salt

( ville tro du kunne tilsette alt det du måtte ønske selv: nøtter, tranebær etc)

Hel røren i en liten brødform ( smurt eller med bakepapir). Stekes på 180 grader i 50-60 minutter

Deilig til frokost eller lunch. Bør oppbevares i kjøleskapet - da holder det seg lengere, samt at det ikke smuldrer så mye.

2 kommentarer:

  1. Dette så ikke dumt ut!! Kanskje jeg skal prøve ut dette etterhvert..? Fant også en fristende oppskrift på ostekake hos Dentinista i dag... må visst svinge meg på kjøkkenet til helgen, skjønner jeg! :D

    Ha en fin fin dag, og god tur!!! Kos dere masse!!

    Klem Camilla

    SvarSlett
  2. ser kjempe godt ut!
    Pleier å lage et lignende brød,bare at det inneholder ikke kesam men cottage cheese og mer frø.
    Prøver å unngå brød med gjær,merker magen reagerer på dette,
    bakepulver er mildere tror jeg?

    godt mulig jeg prøver ut oppskriften din en dag :)

    SvarSlett