lørdag 3. september 2011

Hva skal jeg spise/ikke spise når jeg skal ned i fett%?

Som jeg skrev i forrige innlegg:
Energiunderskudd = fettforbrenning= lavere fettprosent på sikt

I utgangspunktet kan du jo spise det meste når du skal ned i fettprosent, det er jo mengden det kommer an på, men du bør ligge 10% i underskudd ift hva du trenger.  Jeg tar meg gjerne et glass vin, men da spiser jeg ikke potetgull ved siden av. Man må ta noen valg, man får ikke i pose og sekk.

Dessuten hadde jeg prøvd å redusere inntaket av karbohydrater dersom du ikke driver ekstremt mye med kondisjonstrening. Øk heller mengden med grønnsaker og  ha fokus på proteinrik mat, dette holder meg mett lenge. Pass på at 30% av dagens inntak er fett. Fett forbrenner fett. Da kan du bl.a spise litt nøtter, olivenolje på salaten, avocade, fet fisk.

Tålmodighet er et viktig stikkord. Det ekstra fettet kom ikke over natten, og kommer ikke til å forsvinne over natten heller. Så ha en plan på vektnedgangen, lag noen delmål, og ha tålmodighet. 
Jeg tror også mange er flinke mandag - torsdag, så kommer de til helgen og ryker på en skikkelig smell ved å spise mye mer enn hva de trenger, slik at man på en uke går veldig i kalorioverskudd.
 Det er jo helg, så da skal vi kose oss.
Jeg sier ikke at man skal telle kalorier og veie maten, men det kan lønne seg å sette seg litt inn i hva maten inneholder, slik at du har ca oversikt på hvor mye du får i det.
Matvaretabellen.no er et godt hjelpemidden.

Jeg må jo si at trening er veldig viktig når man skal få ned fettprosent, .men det har jeg skrivet i innleggene tidligere.



Nå venter harrytur på gjengen her. Handle inn masse sunn og god mat.
Ha en sporty lørdag alle sammen.
Hilsen er som er ganske støl....

3 kommentarer:

  1. jeg er veldig glad i brød mat, og føler egentlig at det metter meg mer enn å bare spise proteiner. Etter trening er jeg mest glad i en brødskive men det er vel kansje mer smart å ta en fiskekae feks?

    SvarSlett
  2. Det kommer egentlig litt ann på hva du trener, om det er styrke eller konidsjon, om du har en lang kondisøkt er brødskiver ok, og du har trent styrke ville jeg nok heller tatt et glass melk, proteinshake med en gang etter trening og et større måltid innen times tid gjerne med noe ylling, ren fisk, svin og grønnsaker...

    se om dette kan hjelpe deg litt:
    http://treningstid.blogspot.com/2010/11/hvordan-spise-fretter-trening.html

    SvarSlett
  3. Jeg spiser lavkarbo og trives med det selv om jeg løper. Fordelen er at når jeg løper langt holder jeg meg mett der andre blir sultne. :o)

    SvarSlett