fredag 23. september 2011

Hva spiser Caroline nå? 5.5 mnd

Vi er på 3 måltider om dagen med fast føde. ( C ville ikke ha pupp mer, så har sluttet å amme). Vi startet tidlig med å introdusere grønnsaker og grøt ( 3 mnd)
Slik ser en dag ut for henne nå:
07: Melk
09: Melk
11.30:-12 Grøt med frukt + vann eller litt melk
16: Middag + vann
19: Grøt + svisker +melk

C spiser alt hun får, det er vel enda ikke noe hun ikke har likt.

Det var en leser som lurte på hva jeg lagde av barnemat. Så her kommer noen tips. Som jeg skrev i et tidligere innlegg henter jeg mye inspirasjon fra Margit Vea sin bok.  Sist jeg lagde mat tok jeg litt av det jeg hadde i kjøleskapet. Det ble  3 forskjellige retter:

Kalkun:
( dette ble vel ca 5-6 middager, i avent sine 140 ml glass)
Kalkunfilet (kjøpt på Centra) 200 g
Søtpotet
Basilikum
1 Gulrot
Eple

Torsk 
(dette ble 3 middager)
100 g torskefilet
noen "hoder" med brokkoli
noen "hoder" blomkål
Basilikum
Søtpotet
1 gulrot

Laks:
( dette ble ca 5 middager)
125 g Laksefilet
En liten bit kolrabi ( C fikk ikke magevondt av dette)
Noen Brokkoli "hoder"
1 gultor
Basilikum
Persill
Noen appelsinbiter


Jeg smaker alltid på maten ( om jeg ville spist den selv)

Ellers har jeg laget eplemos ( fra epler i hagen)- tilsett litt banan/mango om det er sure epler.

Skal lage innlegg etter neste middagsraid - det blir nok med litt mer rødt kjøtt, slik at det blir nok jern i maten.


Fant denne artikkelen på Side2.
Geitemyra Gård Lag Barnematen Selv
Ha en fin fredag alle søte lesere.

Her venter PT'en.....

1 kommentar: