mandag 12. september 2011

Hvordan måler jeg makspuls på spinningsykkel?

Jeg har et par ganger kjørt maxpuls test på timene mine. Det forutsetter at man stiller med egen pulsklokke.

Da kjører vi:
25-30 min oppvarming med gradvis økning i intensitet. Motstand/tempo.
Dersom du kjenner at bena blir litt tunge, roer du ned litt, og holder der litt, før du øker litt igjen.
Men en god oppvarming er kanskje det aller viktigste. Ikke ha dårlig tid med oppvarmingen!!!.

3 drag på 3 min, der vi gjennomfører disse med gradvis økning av intensitet slik at en på slutten av det 2 draget skal være svært nære makspuls. På det siste draget, skal en presse tilnærmet maksimalt det siste minuttet, ( det kan lønne seg å ha en ved siden av seg som pusher det litt ekstra og/eller musikk som gir deg mye energi) og den høyeste verdien en da registrerer, definerer en som HF maks. 

Terskelen din vil høyst sannsynlig være innenfor 87-89% av dette, og da gjerne litt lavere på den idretten du trener minst på. For det er som regel lettere å komme høyt opp i puls på den idretten du trener mest på. ( Nøyaktig melkestyreterskel kan du teste flere steder ved å ta blod"prøver")


Her er mitt resultat fra VO2 Max på mølle.

Jeg tror spinningsykkel og mølle er litt enklere enn på langrenn og sykkel - på spinningsykkel og mølle er det bare å tråkke på til du ikke orker mer, og du trenger ikke tenke på teknikk.  

Tenk også at dagsformen vil påvirke deg. Om du blir fort stiv i et pulsområde som er innenfor 82-92% av hrMax så kan dette være dagsformen. Pass på å være uthvilt den dagen du skal test.

Lykke til

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar