mandag 17. oktober 2011

Frokost?

Frokost er som regel det første måltidet vi spiser når vi står opp. Er du et frokost-menneske? Eller kan det gå timer før du får ned noe mat? Vi er alle forskjellige, og det er ikke noe riktig eller galt.  

For meg er frokost super viktig ( jeg mener det er et av de viktigste måltidene i løpet av dagen) jeg kommer ikke igang før jeg har spise frokost. Andre mener frokost er oppskrytt,og spiser ikke særlig mye før lunch. Ved å spise frokost bryter du nattens "faste" og øker forbrenningsprosessen

Jeg merker selv at dersom jeg ikke spiser frokost, blir det mye småspising utover dagen, noe som ikke er bra for tenner eller kroppen/kg. Blodsukkeret holder seg også mye mer stabilt om du spiser
rikelig med fiber til frokost. Dette vil også påvirke konsentrasjonen.

Om du blir slankere av å droppe frokosten? Denne debatten har pågått lenge. Her igjen, er det antall kalorier som kommer inn i løpet av en dag vs det som går ut ( ia fysisk aktivitet)

Jeg følger ingen diett. Spiser grovt, rent og mye grønt, og unngår mye sukker.



Her er en typisk frokost for meg.

2 skiver Fransk Spelt brød:
pr 100g:36g/100g  karbohydrater, 9 g protein.  261kcal
4 ss Cottage cheese: pr 100g: protein:13 g ,  karbs:1,5g, fett: 4,3 g. kcal 96
2 ss eplemos: hjemmelaget
eller 2 ss eplesyltetøy fra Lerum: 100 g: protein 0,3 g, karbo: 17g, fett: 0,1 g. kcal: 56

I tillegg en kopp kaffe, og stort glass med vann.

4 kommentarer:

  1. Så nydelig ut gumman :-)
    Ønsker dere en fin fin uke!
    Så kos å se dere fredag :-)
    <3 Caroline <3

    SvarSlett
  2. Du er så flink:-) Inspirerende:-)

    Cecilie

    SvarSlett
  3. @ LB koselig å se deg, selv om det ble kort. Håper du hadde en fin helg på G.

    stor klem fra A&C

    SvarSlett