onsdag 4. januar 2012

Noen tips for å endre livsstil i 2012

Nytt år - nye muligheter! Har du lyst å endre livsstilen din? Få en sunnere linje? Gå ned noen kilo? Mange tenker at nytt år - er en ny start. Det eneste jeg reagerer på er at mange da år etter år har samme målene, men gir opp så fort snøen er borte. Dette innlegget er også postet før , but here comes again.

Om du skal endre livsstilen din kan jeg komme med noen tips:

1. Skal du endre kostholdet ditt må du gjøre endringer du kan holde på resten av livet! Det er derfor vi snakker om livsstilsendring og ikke de evige slankekurene.
2. Vær ærlig mot deg selv, og finn ut hvordan du ønsker å leve.Hva er realistisk for deg. Finn et sunnere kosthold som er tilpasset dine ønsker og behov og som du klarer å leve etter.

3. Ikke legg om kostholdet ditt så mye at du ikke får kjøpt varene i en vanlige dagligvarebutikken. Meny, Ultra, Centra har ofte litt bedre utvalg på sunnere produketer enn Kiwi, Rema, Rimi etc. Dersom du ønsker å ofre mye tid på kosthold finnes det muligheter hos helsekosten, men dette er for spesielt interesserte. Det er dessuten en annen prisklasse også.
4: Gjør en analyse av kostholdet ditt i dag (og vær ærlig!!)Skriv ned alt du spiser i løpet av en uke. Deretter går du over notatene. Finn ut hvor du kan gjøre enkle grep som f.eks.bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig, hvit ris med brun ris, hvit pasta med fullkorn pasta, lett rømme med creme fraiche eller youghurt naturell, lyst brød med ordentlig grovbrød,saft med vann, goditer med cottage cheese med kanel eller frukt. Jeg kan liste opp i det uendelig...


5. Planlegg matuken din dagen før du handler. Prøv å handle en dag i uken. Det sparer deg for mange penger, mye tid og du slipper få med deg ting hjem fra butikken som du egentlig ikke trenger. Vi handler stort sett hver fredag, og prøver da å få med oss det vi trenger for en hel uke.

6.Slutt med ferdigmat til hverdags ( her sparer du mye på å planlegge!) Det tar faktsik like kort tid å steke karbonadedeig og lage lasagne som det tar å steke en frosset ferdiglaget en!

7. Tenk over hva du faktisk putter i deg! Kjøper du billige matvarer, er kvaliteten mest sannsynligvis deretter. Hvis du blir syk eller overvektig av kostholdet ditt, burde du hvertfall vite hvorfor!

8: Tenk over sammensetningen av måltidet ditt. Dersom 70% består av pasta, potet eller ris og du vil ned noen kilo, prøv å kutt litt i inntaket på karbohydratene. Erstatt 50% av dette med grønnsaker.


9:Prøv å kjøp rene kjøttprodukter. Kyllingfilet, svinefilet, kalkun, fisk etc i stedet for pølser, kjøttpudding, fiskeburger etc.


10. Skal du hente informasjon, ikke tro på alt som står på utsiden av Allers, Norsk Ukeblad. "Gå ned 6 kg på 4 uker". "Prøv Superdietten - lover vektnedgang" Det funker ikke. (Hadde det funket hadde vi ikke hatt så mange overvektige i samfunnet!) Være litt kristisk til det du leser. Sørg for at informasjonen du får er fra troverdige kilder. Leger, kostholdereksperter, medisinske tidsskrifter eller troverdige bøker.

11: Invester i 1-2 timer med en personlig Trener på et treningssenger og sett opp en kostholdsplan om du synes det er vanselig. Ønsker du derimot å endre livsstil, krever det faktisk en egen innsats også! Du må faktisk ta deg tid til å lese hva produkter inneholder når du handler ( inntil dette går av seg selv). Du må faktisk (om ikke telle nøyaktig kalorier) ha en viss greie på hvor mye kalorier du spiser i løpet av en dag. Vektklubb kan være en grei start, uten at det koster for mye.


12: Prøv å ha en fast "spisedag" hvor du kan unne deg litt ekstra godt. Eks lørdag. (Det betyr ikke at du da skal hive innpå alle kaloriene du har "spart" i løpet av uken)


13: "nå skal vi kose oss" betyr ikke alltid at vi skal sette frem det største kakefatet, eller hamstre smågodt og hive innpå. Tenk alternative veier. Lag en fruktsalat, gulrøtter og dip, smoothie, tørket frukt er gode alternativer til rafinert sukker. Det er helt greit å ha litt godterier i hus, men være måteholden. Du MÅ ikke spise opp den platen med 200 g Melkesjokolade... den mugner ikke om den ligger i kjøleskapet til neste helg.





Dette er noen tips fra meg - jeg kunne kommet med maaaang flere (tror mannen her i huset har hørt de fleste!!)
Trening i kombinasjon med et sunt kosthold gir ofte bra resultater, men det krever en egen innsats!

1 kommentar:

  1. Kjempe bra! Nesten slik at jeg vil skrive det ut for å henge det opp! Kansje jeg rett og slett skal gjøre det ;)

    SvarSlett