tirsdag 10. januar 2012

Slik fungerer fettforbrenningen

Før jeg kommer med et innlegg om hvordan redusere fettproseten, kommer et innlegg om hvordan fettforbrenningen fungerer, skreve av Fredrik Paulun er en av Skandinavias mest kjente ernæringsforskere

Hvordan foregår egentlig fettforbrenningen ?
De fleste har ingen aning om hvordan fettforbrenningen virkelig fungerer. De har kanskje en vag forestilling omkring det, men kjenner neppe til detaljene. Fettet er lagret i dine fettceller, som blant annet finnes mellom huden og musklene, en fettreserve som kalles underhudsfett.

Fettet finnes derfor rundt hele kroppen, men du kan også lagre det omkring organene. Det er lagret fett omkring organene som gir deg "ølmage" mens underhudsfettet er det som er ansvaret for "love handles" (bilringene). Forbrenningen av fett skjer i mange av kroppens celler, men musklene og visse organer bl.a leveren er de som står for størst andel av fettforbrenningen.


Fettcellene i seg forbruker dog ingen nevneverdig mengder fett. Fettet lagres på en plass (fettcellene) og forbrennes på en annen (musklene og leveren). Frisettingen av fett er derfor en av de viktigste stegene for fettforbrenning. Når fettet er frigjort, i form av frie fettsyrer, transporteres disse med blodet til eksempelvis en muskel. Fettet tas opp til muskelen passivt, det vil si, uten hjelp. Det innebærer at de frie fettsyrene tas opp i like stor utstrekning som de finns i blodet. Om kroppen vil brenne ordentlig med fett, frigjør den derfor mye fett som frie fettsyrer. Jo mer av disse det finnes, desto mer kan vi ta opp til musklene og forbrenne. I diverse teorier gjør det seg gjeldene at det finnes ett aktivt opptak av fett fra blodet til muskelen, men uansett hva som er korrekt, spiller mengden frie fettsyrer i blodet en viktig rolle for potensialet for og forbrenne fett.

Punktforbrenning er umulig!
Du kan ikke miste fett på spesielle områder av kroppen.
Punktreduksjon av fettvev er ikke mulig. Når du brenner fett tas det nemlig fra alle fettceller som du bærer på. Visst kan hormonelle mekanismer gjøre at visse kroppsfettdepoer er mer villige til å slippe fri fett enn andre, men fettforbrenningen tar alltid fett fra hele kroppen samtidig. Det eneste som kan forbrennes lokalt er karbohydratene, glykogenet, som finnes lagret i musklene. Det finnes studier som viser til dette, og de tidligste er flere tiår gamle. Kvinner har fettceller på andre områder enn menn for eksempel, og individulle forskjeller mellom oss avgjør hvor vi lagrer fett, og det er tilfeldig hvor kroppen fjerner det fra.


Leveres rolle for fettforbrenning
Leveren er det mest energikrevende organet du bærer på, bortsett fra musklene. Derfor er den også viktig for fettforbrenning, og vektkontroll. I hvile er leveren det mest fettforbrennende organet og det ville være synd og ikke utnytte denne kapasiteten. En av de faktorer som påvirker leverens forbrenning mest, er alkohol. Om du har alkohol i blodet velger nemlig dette organet og bruke det som brensel i stede for fett. Uansett om alkoholen i seg selv ikke omvandles til fett i noen større utstrekning, kommer den til og stenge av fettforbrenningen så lenge den finnes i blodet. Vær oppmerksom på dette og ikke drikk for mye alkohol hvis du vil holde fettforbrenningen i gang. Ett til to glass vin ett par dager i uken er en passe dose, ettersom vinen, spesielt rødvinen, har mange beskyttende egenskaper. Det har vist seg og motvirke både hjertesykdommer og kreft, derfor er det synd og utelukke rødvinen helt i kostholdet. En annet viktig aspekt når det gjelder leveren og fettforbrenning, er at dette organet kan fyre for kråkene. Det betyr at leveren brenner fett, og at varme produseres. Andre emner kan også brukes i denne forbrenningen, men det er ofte fett som forbrukes. Denne prosessen kalles termogenes, og ettersom bare varme skapes, er det en viktig prosess for deg som vil holde deg i form. Det finnes visse kosttilskudd som er laget for og forhøye varmeproduksjonen i leveren, men en stor mengde frie fettsyrer i blodet kommer til og gjøre det.


Øvrige organer
Hjernen kan, under normale omstendigheter, ikke bruke fett som brensel. Det eneste brenselet som den aksepterer er glukos, hvilket er det samme som blodsukker. Energiforbrukningen i dette organet er faktisk så stor at det forbruker ca 120-130 gram karbohydrater per dag. Om du ikke spiser tilstrekkelig med karbohydrater kommer kroppen til å bli tvunget til og finne et alternativt brensel, og det kommer imidlertid fra fettet. Det gjørs nemlig om til ketonlegemer, som hjernen aksepterer, uansett om det ikke er like bra brensel som glukosen. Ketogener skapes, som sagt, ved et lavt karbohydratinntak og om du sulter. Til og med andre organer, som for eksempel nyrene.


Musklenes rolle for fettforbrenning
Musklene gir fantastiske muligheter til effektivt å forbrenne fett. Det er i musklene fettforbrenningen skjer når du trener. Regelmessig mosjon aktiverer musklene og kommer til og gi en meget effektiv fettforbrenning. Du kan dog påvirke musklenes fettforbrennende egenskaper med hvordan du trener og spiser. En kondisjonstrent muskel har dessuten en bedre mulighet til og utnytte fettet som brensel, enn en utrenet muskel. Til og med styrketrening er bra om du er ute etter fettforbrenning. Styrketreningen kommer nemlig til og øke din muskelmasse, og musklene er en såkalt aktiv kroppsmasse, som konstant krever energi. En økt muskelmasse kommer derfor til og gi en større energiforbrukning, og fettforbrenning, under hele døgnet. Dessuten øker styrketreningen din basale energiforbruking, hvilket gjør at det blir lettere og holde formen.


Kondisjonens betydning for fettforbrenningen
Jo bedre kondisjon du har, desto høyere fettforbrenning har du også. Dette faktum gjelder også i hvile, hvilket betyr at en god kondisjon er meget bra våpen mot overvekt. To, tilsynelatende likverdige individer, kan ha store forskjeller når det gjelder å forbrenne fett, beroende på hvor bra kondisjon de har. Det beror delvis på ett enzym, som har som oppgave og suge opp fettet fra blodet inn i dine celler. Det heter LPL, som står for lipoprotein lipase, og det finnes både i fettcellene og i musklene. En veltrent person har mye mer LPL i musklene enn i fettvevet, hvilket gjør at det går mer fett til forbrenning enn til lagring. En bra kondisjon innebærer at du har en bra oksygentilførsel til dine muskler. Ettersom oksygen er en nødvendighet for fettforbrenningen kommer denne gode oksygensettingen til og øke forbruket av fett som brensel. Desto dårligere oksygensetting av musklene under trening, desto mer må du stole på muskelglykogenet som brensel, å desto dårligere fettforbrenning får du. Dessuten har en veltrent person flere mitokondrier, som ytterligere forhøyer fettforbrenningen.


Du kan ikke omdanne fett til muskler, heller ikke muskler til fett. 
Fett et fett og muskler er muskler. Forskjellige celler, forskjellig innhold, den ene kan ikke bli til den andre. Men de enkelte cellene kan bli større eller mindre, og dette forandrer kroppsfasongen din.
(derfor sverger jeg til styrketrening!!)

Dette er en kort innføring på fettforbrenning.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar