onsdag 25. januar 2012

You Are Your Choices

Det er ikke evnene vi har som viser hvem vi virkelig er, det er valgene vi tar hver dag!
Noen dager er fylt med rutiner, og valg som man ikke tenker så mye over. Noe må gjøres og går av seg selv, men hva med resten? Det vi kan styre selv?
Du våkner hver dag, da kan du velge selv om det skal være en dårlig dag eller en bra dag- du får rett uansett hva du velger!
Du har kvelden før bestemt deg at du skal trene før jobb, men i det du våkner dropper du det. Du har tatt et valg at trening kanskje ikke var så viktig for deg?! Du valgte ekstra søvn fremfor trening.

Du tar igjen et valg om du skal bruke lang tid på dusj og sminke slik at du ikke rekker frokost før jobb, eller om du skal skal sove 10 min ekstra og hoppe rett i klærne og løpe ut døren!
Du velger om du vil legge litt "arbeid" i å  spise en sunn lunch eller bare ta det som blir servert -i verste fall en pølse eller sjokolade på Narvesen. For meg og mange andre sier det noe om hvem du er.
Du velger selv hvordan du vil styre økonomien din- det gjenspeiler ofte hvem du er.

Noen dager tar man valg av større betydning: skal man bytte jobb, si opp den trygge og gå til det ukjente? Skal vi kjøpe huset eller bli. Skal jeg ta tøre bed han/hun på date eller bare satse på at hun/han tar initiativ?
Velger du noe, må du trolig ofre noe annet. Om det blir bedre? Det må du neste prøve det ut selv! Noen sjanser må man ta her i livet.

Gjennom hele dagen og hele livet tar du valg, valg som sier noe om hvem du er, hvordan du vil fremstå og hvordan andre oppfatter deg.
Ole Brum sin politikk fungerer ikke alltid: "Ja takk begge deler"

Det jeg misliker sterkt her i verden her folk som klager over situasjoner og ting man er misfornøyd med, og ikke gjør noe med det! Klager du på vekten? På formen? På jobben? På mannen/kona? På økonomien? På mye husarbeid?
Vi lever i et fritt land: Det er ditt liv -dine valg.
Du har et valg! Gjøre noe med det!

Hvordan ønsker du leve livet ditt?
Hva er du villig til å ofre?
Hva er verdiene dine?
Hva liker du ved livet ditt nå?
Hva vil du gjerne endre?
Verdsetter du det livet du har i dag?
Er du lykkelig?

Det kan være lurt  å ta en liten review av livet sitt i ny og ne- få kontroll på situasjonen. Ta grep om det du vil endre. Verdsett det du er fornøyd med.

"Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at det var selve livet"

Har du brukket en arm kan du fortsatt trene - du trenger ikke velge sofa'n med cola og ships. Du må bare velge trening som går an å gjennomføre og VILLE det selv!

Liten inspirasjons snut fra youtube:

4 kommentarer:

  1. Det er så sant så sant! Men noen valg er vanskelige å ta...

    SvarSlett
  2. Nytt år-nye muligheter! Muligheter til å forandre på det man ikke var fornøyde med i det forrige året:-)

    SvarSlett
  3. Herlig skrevet:-) Diskuterer stadig dette med mannen min! Jeg mener at man velger ALT, mens han mener at det er ting som fører til at det bare blir sånn.. Man velger ALT i sitt liv, mener jeg, hvert minutt og sekund:-) Har hatt noen ansatte gjennom tidene som kommer til meg og sier at de ikke trives. Når jeg spør de om hva de skal gjøre med det, blir de veldig forbauset. Jeg? Er det ikke du som skal fikse det da? Det er derfor jeg kommer til deg.. svarer de. Jeg har mang en gang forsøkt å forklare at jeg kan legge ting til rette, men til syvende og sist er det de som må velge. Mange mennesker, ofte de som syter og klager mest, er dypt uenig i det..

    Takk for at du minte meg på at det er MITT valg:-)

    Cecilie:-)

    SvarSlett
  4. @Nina-ja noen valg er hardere å ta enn andre, men de må allikevel taes på et tidspunkt. Det er da man setter seg ned og lager en lite pros and cons, kjenner litt på magefølelsen og tar et valg - and stick to it:)

    @anonym:Yes aldri for sent å endre på det man ikke er fornøyd med!!

    @Cecilie: Helt enig, men tar valg hele tiden, og i Norge er vi så heldig at vi kan ta alle ( iallefall de fleste) valg selv! Handler jo om å ta ansvar for livet sitt:) Bra den siste setningen din! DE skulle jeg gjerne tatt en prat med.....

    SvarSlett