søndag 5. februar 2012

Barnemat 10 mnd.

Tenkte skrive litt om maten C spiser nå som hun er 10 mnd. Det er jo kjent at C ikke har vært veldig glad i klumper/biter i maten, men det kommer seg!

Slik ser dagen hennes ut nå:


Våkner 07-08 tiden
Frokost kl 08-09: Grøt med litt yougurt.
Lunch kl 1130: 1 brødskive ( pålegg varerier)+  litt grøt om hun vil ha, + frukt/grønnsakmos
  • prim,
  • syltetøy,
  • smøreost urter/hvitløk,
  • avocado,
  • eplemos/syltetøy,
  • solbærsyltetøy
Sover etter lunch ( alt fra 1 t - 3 t)
Middag kl 16: Det meste ( ca 1 glass)
Kveld 19: Grøt med sviskepure. Melk
Leggetid ( og håper at hun sover til 08...)

Jeg lager ende mye mat til C enda, men har gitt henne noen glass i det siste for at hun skal venne seg til litt større klumper. Jeg og P spiser ofte middag sent, så for å slippe å lage 2 middager hver dag, lager jeg et par stykker og fryser ned til C. Lett å ta opp.

Hun spiser stort sett det vi gjør, men uten salt. Når jeg lager mat til henne, tar jeg bare det vi har i hus, så har ingen konkrete oppskrifter. Men,  får å få litt klomper imaten nå, kjører jeg hver ingrediens i damkokeren og mixer, slik at jeg styre konsistensen på maten. Eks pasta trenger ikke være så finmost som gulrøtter.

Til "saus" på fisk har jeg brukt noen teskjeer med fløte og tilsatt litt smøreost med urter eer hvitløk. Til pasta bruker jeg litt tomatpurre med litt fersk basilikum.

Når barna er såpass store er det bare å bruke fantasien. Prøv deg frem. Du kan bruke glassene du kjøper i butikken som inspirasjon.

Lykke til:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar