torsdag 16. februar 2012

Lyst å begynne å løpe?

Nå går det iallefall her i Lier/Drammen helt fint å løpe ute, så imorgen skal jeg ut å løpe!
Denne artikkelen har jeg postet før, men er jo like relevant idag.

Har du lyst å komme igang med løpingen? Lyst å løpe dine første 5 km? Jeg leeengter etter en løpetur ute på bare veier, i vår solen...

Dersom du har lyst til å begynne å løpe, og ikke har løpt/trent på lenge,anbefaler jeg å starte veldig rolig. Dette for å ta hensyn til ledd, muskler, skjelettet ditt. Du vil nødig ha noen skader nå som du endelig har bestemt deg for å begynne å løpe.

Her kommer et forslag til hvordan du kan starte de første ukene ( dette er for de som har trent noe før) Dersom du ser at dette blir for hardt for deg, justerer du selv minuttene du løper. Eks øk rask gange med 1 minutt, kutt 1 minutt på løpingen.

Dag 1: (Eks mandag)
2 min rask gange
6 min løping
2 min rask gange
5 min løping


Dag 2:(onsdag)
2 min rask gange
7 min løping
2 min rask gange
6 min løping

Dag 3 ( lørdag)
2 min gange
12 min løping
5 min gange
1 min løping

Uke 2
Dag 1
2 min gange
7 min løping
 2 min gange
6 min løping

Dag 2
2 min gange
8 min løping
2 min gange
7 min løping

Dag 3
2 min gange
14 min løping
5 min gange
1 min løping


Slik fortsetter du å øke etterhvert som formen kommer seg. Spør meg gjerne om hjelp ved å legge igjen en kommentar.



God løpetur - og husk: start i det små- øk etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar