tirsdag 21. februar 2012

Sjokolade uten sukker og melk-på meny

God morgen - for en dag!
Her skinner solen fra blå himmel, vi skal iallefall på trilletur idag.

I går var jeg kjapt innom Meny for å handle grøt til C, og da kom jeg over denne sjokoladen. Mørk sjokolade uten sukker- og den var god.  Kan fint erstatte vanlig sjokolade. Den inneholder xylitol som søtningsmiddel.

Wikipedia:Xylitol inneholder 10kJ/gram ( 2,4 kcal/g) energi, dvs. bare cirka 50% av næringsverdien til sukker. Dessuten kan en person med sukkersyke bruke det uten fare, da dette ikke er et ekte sukker, og kroppen ikke bruker insulin for å ta det opp. Studier har vist at mennesker kan innta 430 gram xylitol hver dag uten bieffekter – altså kan stoffet regnes som trygt.

Næringsinnhold pr 100 g:
Energi: 2521 kJ/606 kcal
Protein: 9.6 g
karboh: 41,4 g
Fett: 44.7 g
hvorav mettet fett: 25.8 g
Fiber: 8.5 g
Inneholder minst 72% kakao

Inneholder:
Kakaomasse
Kakaosmør
emulgator
Solsikkelecitin

Så et godt alternativ til sjokolade med masse sukker. Pris: 14 kr for 45 g.
Den fantes også som melkesjokolade, den smaker kanskje mindre kokesjokolade?!

Her venter frokost nå: havregryn og walnøtter  med melk på.

*Ha en fin dag* Snart vååååår

4 kommentarer:

  1. Men hvordan smaker den??? :-)

    SvarSlett
  2. Den smaker godt:) Som kokesjokolade, i mine øyne et godt alternativ til vanlig sjokolade.

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nesten så jeg er fristet til å prøve!! Ha en flott dag! ;-)

      Slett
  3. Fikk lyst å prøve jeg også.

    SvarSlett