mandag 19. mars 2012

Hvordan klare å handle en gang i uka- her er noen tips

Alt handler om planlegging.
Her er hvordan vi gjør det, om det funker for deg/dere må du prøve ut. Det er ikke vanskelig, men i starten kreves det at du fyller opp med en rekke basisvarer. 

Hver fredag handler vi inn for helgen og påfølgene uke. Jeg teller opp ca middag vi skal spise hjemme, om vi skal ha gjester, om det skal bakes, eller annet som skal skje i løpet av uken. På listen finner du som regel all frukt og grønt for uken, meierivarer som melk, fløte, yoghurt, creme fraiche, ( mange av sausene lager ut i fra denne), fisk, barnemat/grøt, pålegg, brød, samt andre ferskvare.


Vi har 2 skuffer med tørmat. Her finner du ris, pasta, nudler, linser, mel, sukker, krydder, havregryn, nøtter, frø, noen ferdigposer med sauser, noen poser med potetstappe/kålrabistappe etc.
Ellers finner du her: hermetiske tomater, tomatpure, kikerter, pesto, soltørket tomater, feta på glass, tapenader, ting som holder seg en stund uåpnet. Dersom det går tomt av en matvare her, skriver vi opp på en liste og kjøper inn til helgen.

Vi handler mye kjøtt, kylling, svin, kalkun, kjøttboller, karbonadedeig i sverige. Ca 1 gang hver 3.mnd. All karbonadedeig stekes i 200 g poser og frysed ned. Annet kjøtt fryses også ned. På den måten har vi alltid proteinkilde i fryseren. 

Så ved å ha kjøtt i fryseren, samt tørvarer klarer man alltid lage en middag (ut i fra man har i skapet, kanskje ikke gourmet, men en middag verdig), det er bare å bruke kreativiteten.


Lykke til:)

3 kommentarer:

  1. Men kjøper du aldri salat og slikt som blir fort ødelagt?

    SvarSlett
  2. Jeg suger til meg tips og har blitt flinkere på å handler samt planlegge! ;-)

    SvarSlett
  3. Nina:
    jo da vi kjøper salat hver uke, den spiser vi gjerne de første dagene, slik at vi kanskje tir/onsdag/torsdag spiser andre grønnsaker.

    :)

    SvarSlett