torsdag 22. mars 2012

♥Kjære mor og far ♥

Kjære mor og far

Ikke skjem meg bort.
Jeg vet godt at jeg ikke skal ha alt jeg 
ber om.
Jeg bare tester dere.

Ikke vær redd for å være bestemte med meg.
Jeg foretrekker det.
Det får meg til å føle meg trygg.

Ikke la meg få utvikle dårlige uvaner
Jeg har bare dere å stole på
for å stoppe meg.

Ikke heng meg ut foran andre.
Jeg tenker mye mer over hva dere sier,
om dere snakker rolig til meg hjemme.

Ikke få meg til å føle at feilene jeg gjør,
er store synder.
Det forvirrer verdibildet jeg skal bygge
opp inni meg.

Ikke beskytt meg fra konsekvenser,
jeg trenger av og til å lære
gjennom smertefulle konsekvenser.

Ikke ta det alt for alvorlig
når jeg sier
"Jeg hater deg"
Det er makten du har til å begrense meg.

Ikke tenk at det er under din verdighet
å si unnskyld til meg.
En varm unnskyldning gjør at jeg føler varme 
og hengivenhet for deg.

Ikke skjenn og mas.
Hvis du gjør det,
må jeg beskytte meg ved å
late som jeg ikke hører.

Ikke prøv å late som om du du selv 
aldri gjør feil.
Det gir meg et alt for stor sjokk
når jeg oppdager at det ikke stemmer.

Ikke si at det bare er tull når jeg er redd.
Det jeg er redd for er virkelig for meg.
Du hjelper meg mye bedre ved 
å prøve å forstå.

Ikke vær for rask med å farge løfter.
jeg blir veldig skuffet
når du ikke klarer å holde dem.

Ikke sett for store krav til min ærlighet.
Det er lett å skremme meg
til løgner.

Ikke vær skiftende og innkonsekvent.
Det forvirrer meg skrekkelig.

Ikke si at du ikke er glad i meg.
Selv om jeg av og til kan gjøre 
stygge ting.

Ikke glem at jeg vokser fort.
Det er sikkert vanskelig å holde følge med meg.
Men vær snill å prøv så god du kan..


Utgitt av organisasjonen Voksne for Barn,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar