mandag 9. april 2012

Et valg jeg tar i dag - ut med sukkeret.

Etter litt frem og tilbake siste dagene, og litt lesning om akkurat dette emnet, har jeg bestemt meg- nå skal jeg prøve kutte sukker fra kostholdet. Det er jo ikke det at jeg spiser mye sukker i utgangspunktet, men nå skal jeg prøve kutte det ut helt. Jeg skal ikke bli fanatisk, og tenker jeg kan spise litt mørk sjokolade en gang i blandt, men brus og rafinsert sukker forsvinner fra kostholdet mitt fremover. Jeg sier til dere som leser bloggen: frem til 1.juni skal jeg ikke spise sukker/brus. Og det er ikke for å gå ned i vekt, det er basert på det som kommer under her:
En del kommer fra boken: "Sukker - en snikende fare", skrevet av Dag Viljen Poleszynski og Iver Mysterud, andre opplysninger kommer fra nettet.

Sukker har mange navn:   
Brunt sukker, 
fruktose, 
glukose, 
demerara, 
laktose,
honning, 
fruktose, 
lønnesirup,
melasse, 
råsukker. 
-Men hva er alt dette? Er noen av dem bedre typer sukker enn andre? Generelt kan vi gå ut fra at "jo nærmere man kommer naturen, desto bedre". Det betyr at jo grovere og mørkere sukkeret er, desto mindre ille er det. Men vær oppmerksom på at mye av det som selges som brunt sukker, er farget hvitt sukker. 
-Men hva med honning?- Honning har en rekke interessante medisinske egenskaper. Men ernæringsmessig er det ikke gunstig med store doser honning heller..

Vi vet det ikke er smart å få i seg masse sukker, men hva er det egentlig det gjør med oss som ikke er bra? 
- Sukker forstyrrer balansen i kroppen vår på flere måter. For det første svekker det immunforsvaret vårt, og gjør oss dermed mer utsatt for infeksjoner. For eksempel er det altfor lite kjent at det å kutte ut sukkeret er effektivt for å unngå forkjølelse. For det andre blir hormonbalansen vår endret når insulinnivået øker. Og så er det slik at sukker tapper kroppen for viktige vitaminer og mineraler. I tillegg kommer adferdsproblemer av forskjellig slag som følge av at blodsukkeret svinger opp og ned"
 
Dere sier også at sukker forsterker aldringsprosessen. Hvordan skjer det? 
- På flere måter. . Det er for første gang påvist en sammenheng mellom hvor mye sukker det er i blodet og hvor gammel en person ser ut. Forskere fra Leiden University Medical Centre Nederland, og Unilever i UK, målte blodsukker nivået til 600 menn og damer mellom 50-70 år. Av et uhavhengig "dommerpanel" viste det seg at de med lavere blodsukker så yngre ut enn de med høyrere blodsukker.Sukker binder seg til proteiner og utløser såkalte frie radikaler. Disse reduserer effekten av elastin og kollagen, proteiner i huden som bidrar til å opprettholde sitt ungdommelige utseende. De som så eldst ut var de med diabetes, fordi de over en lang periode har hatt høyt blodsukker.

Kollagen: navn på protein som er i de hvite, uelastiske bindevevsfibrene i hud, sener, bein, brusk og annet bindevev. Kollagen utgjør 30% av kroppens totale proteininnhold
og sørger for hudens spenst, fasthet og fuktighet samt konstant cellefornyelse.Underskudd av kollagen øker i takt med alderen og forårsaker bl. annet rynker. Kollagen er hudens bindingsstoff og danner en slags netting hvor alle hudens elementer er festet. Hvis denne nettingen skades begynner det å dukke opp rynker, pigment-forandringer, huden mister spenst. Allerede tidlig i 20-årene begynner en rask reduksjonsprosess.

Elastin er et protein som gir hud og indre vev elastisitet og fasthet. Slik at når du smiler går huden tilbake til hvordan den var. Elastin er produsert av connective-vev celler som kalles fibroblaster. Elastin produksjonen når sitt høydepunkt i ungdomsårene

Hvis du over en lengre periode har et kosthold med høyt sukkerinnhold, vil det resulterer i at kollagen og elastinen blir mer rigid, det vil da bli enklere for rynker å danne seg og huden vil miste det ungdommelige gølden. Det gjør det også vanskeligere for cellene i huden å reparere normal skade.


Hvor mye sukker skal til før vi begynner å merke skadevirkninger?  
- Hvis vi ser det overordnet på samfunnsnivå, kan vi si at skadevirkningene er merkbare idet vi når halvparten av det sukkerinntaket vi i dag har i den vestlige verden. Det betyr at vi begynner å merke skadevirkninger når sukkerinntaket er på 15- 20 kilo pr år. I dag er det på rundt 40 kilo pr. innbygger. For barn og unge gir sukker skadevirkninger når de får i seg fem- seks kilo sukker pr. år. For eksempel: 100 gram sukker pr. uke gir 5,2 kilo pr. år. Det tilsvarer omtrent en liter Cola i uken


Er det bedre med kunstige søtningsstoffer da?
-Vi er skeptiske til syntetiske sukkerstoffer. I USA er det rapportert mange og til dels alvorlige bivirkninger, særlig ved stoffet aspartam, som er det mest brukte syntetiske søtningsmiddelet, men til nå er ikke slike rapporter tatt alvorlig av myndighetene. Det beste rådet hvis man vil redusere sukkerinntaket er å venne seg av med den markante søtsmaken. Det tar faktisk bare noen uker å endre smaksløkenes opplevelse av søt

Hvis man reduserer kraftig på sukkerinntaket, hva da med virkningen av alle de årene man spiste mye sukker? 
- Man oppnår raske helseeffekter hvis man kutter ut sukkeret. Noen positive endringer vil man få fra én dag til en annen ved at blodsukkeret blir jevnere. Andre positive helseeffekter vil man oppnå i løpet av noen uker og måneder. Kroppen har en stor evne til å regenerere seg


Fakta om sukker
Sukker stimulerer bukspyttkjertelen til å øke blodets innhold av insulin. Insulin gjør at årene ikke utvider seg, noe som bidrar til høyt blodtrykk og betennelsesreaksjoner i årene. Samtidig stimulerer insulin dannelsen av fett som sirkulerer i blodbanen, og også fett som deponeres i fettcellene på buken og andre steder.  

Et høyt sukker inntak stjeler kalsium, magnesium og andre mineraler fra skjelettet. Det skjer ved at urinen skiller ut mer mineraler, noe som kan bidra til beinskjørhet, som mange nordmenn  sliter med.  

Denne listen er vel heller ikke positiv lesning. Lidelser og symptomer ved stort og langvarig bruk av sukker: Alkoholisme, allergier, angst, astma, atferdsproblemer, depresjoner, diabetes 2 , eksem, fedme, forstoppelse, gikt, grå stær, hjertesykdommer, hormonproblemer, knokkeltap, konsentrasjonsproblemer, kviser, kreft, betennelses symptomer, magesår, muskelsmerter, nyrestein, nærsynthet, oppblåst mage, beinskjørhet, rynker, psoriasis, redusert levealder, revmatisme, sure oppstøt, svekket fordøyelse, søvnløshet, tannråte, tretthet, vann i kroppen......

Kanskje du tenker deg to ganger om før du neste gang drikker en cola?
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar