onsdag 18. april 2012

Hvordan gå ned i vekt til sommeren.

Her kommer det ikke noe fasit svar, men kun noen tanker om hvordan du KAN gjøre det.
Det er mange som kunne tenke seg å gå ned noen kilo nå før sommeren setter inn. Mange har lyst, men har ikke motivasjonen, eller vet ikke hvordan. Hvordan tenker jeg?

Trening har vært en del av livet mitt fra jeg var ung ( derfor er det litt vanskelig å forestille seg å ikke ha motivasjon) Som liten holdt jeg på med ridning, orientering, turn, sykling, volleyball, aerobic. Jeg ble medlem av BodyWork på CC vest i 1995, og siden da har jeg trent 3-6 ganger i uken. På den tiden gikk jeg mye på timer, trente nok ikke så strukturert og målrettet, mens jeg nå trener mer styrke og har klare mål. ( Jeg har hatt noen kg ekstra jeg også skal sies!)

For å kunne like trening eller gå ned i vekt så må du også tilegne deg LITT kunnskap slik at du vet hva du skal gjøre. Det er mange ting jeg hater å gjøre, rett og slett fordi jeg ikke kan det eller vet noe om det. Eksempler er: Strikking, gjærbakst, golf, fotball, håndarbeid, husarbeid, økonomi. Som mange andre ting - dersom jeg virkelig VILLE lære meg noe, hadde jeg tilegnet meg de kunnskapene jeg manglet. Da hadde jeg GARANTERT hatt større glede av det, og trolig satt av tid til å gjennomføre et strikkeprosjekt. Enig?

Og jeg opplever det er slik med trening for mange. Du må vite hva du skal gjøre for å like det du gjør. Da får du også resultater. Og du klarer holde treningen din i gang lenger enn 4 uker. Det sammen kan overføres til kosthold. Du trenger litt kunnskap om hva du skal spise og hvordan. Du kan lese deg til det, elller kontakte en fagperson. Du må ha VIRKELIG  lyst til å gjøre en endring.

Jeg følger, som skrevet tidligere, ingen diet, til gjengjeld trener jeg en del. Jeg spiser grovt, grønt, rent og magert, og prøver begrense sukkerinntaket, men unner meg både litt vin og sjokolade i hverdagen om jeg vil ha det! ( akkurat nå er det NULL sukker, men ikke pga vekt)

Her er noen tips:
Kutt litt på karbohydratene - (øk heller mengden grønnsaker)
Velg alltid fullkorn fremfor "vanlig", men spis mindre av dette.Brun ris, fullkorn pasta, grovt brød, grove knekkebrød
Spis masse grønt til hvert måltid-  5 om dagen.
Spis mer magert protein. (fugl, fisk etc)
100 g grønt = 30 kalorier
100g pasta = 360 kalorier.

For varig vektnedgang, må man ha varig endringer. Det er jo som når du klipper håret, da må du faktisk stelle det og vedlikeholdet det.Prøv å sett deg inn i hva karbohydrater er, hva protiner er etc. Du trenger ikke ta utdannelse, men brukt nettet for hva det er verdt. Vær litt kritisk til det du leser. Gå evt på biblioteket og lån relevante bøker.
Finn en livsstil som passer deg. Det er ikke alltid det går med ja takk begge deler: potetgull OG sjokolade, eller rødvin OG cola. Da må du velge det som er viktigst for deg.
eks
1 muffin
450 kalorier/ 26 g fett
ELLER

3 havreknekkebrød
1 egg og 1 tomat
2 skiver fiskepudding
2 skiver skinke
agurk, rødbetter,
1 pære
1 kiwi
1 glass skummetmelk
= 450 kalorier/ 10 g fett

Hva velger du?

DIN KROPP
DINE VALG
DITT ANSVAR


ØK aktivitetsnivået ditt. Dersom du ikke er medlem av noe treningsenter er det masse du kan gjøre hjemme, men det krever at du setter deg litt inn i trening og øvelser. Du finnes masse på youtube eller google deg frem.
Er du medlem på et treningssenter, kontakt en veileder eller en PT og sett opp en plan for DEG og DIN kropp.

Skal du har en sommerkropp  kan det være lurt å starte allerede nå. Det er kun 2 mnd til vi skal løpe rundt i badebukse/bikini. Vi vil vel alle se bra ut nå som vi skal kle oss litt lettere?!

Sett deg mål du klarer å holde og oppnå.
Start med en endring om gangen.
Finn ut hva som motiverer deg- jobb med å holde motivasjonen oppe.
Lag en mat/treningsdagbok
Start med fysisk aktivitet  - noe er bedre enn ingenting!
Sørg for å oppnå mestringsfølelsen: gleden av å leve sunt, gleden av å komme i bedre form, få mer energi
Sitt mindre stille
Slutt med småspising om kvelden - lag deg heller et lite måltid om du er sulten.
Spis jevnlig: Frokost, lunch og middag + 2 mellommåltid


Jeg skrev opp mine 10 mål på et A4 ark og laminerte de og hadde de på badet. Slik ble jeg påmint målene mine hver morgen og kveld. Nådde jeg de? Ja!!

Sett i gang nå. Ikke vent til imorgen eller til helgen. Just do it - om du virkelig vil!

Om det er spesifikke ting du lurer på send meg en mail: frksassa (at)gmail.com


6 kommentarer:

  1. Hadde helt klart valgt 1 muffins.

    SvarSlett
  2. hehe jeg ville valgt det motsatte:)

    SvarSlett
  3. En fantastisk inspirerende blogg. Du er en stor hjelp og motivasjon!! Det viktigste med en livstilsendring er også å starte med å lære å elske seg selv, mener jeg:-)Da er du verdt å ta vare på:-)

    Cecilie:-)

    SvarSlett
  4. @cecilie: takk for det. Hyggelig at jeg kan være med å motivere deg.
    - og helg enig, man skal lære å elske seg selv, da går ting litt lettere også tror jeg.

    klem fra meg

    SvarSlett
  5. @ Anonym: Man blir hva man spiser;-)

    SvarSlett
  6. Måtte bare slenge inn en kommentar her etter å ha lest litt på bloggen din. Likte dette innlegget veldig godt! =) Mange gode tips! =)

    SvarSlett