fredag 18. mai 2012

Kan jeg trene når jeg er gravid?

Er du gravid og lurer på om du kan trene? JA - selvfølgelig kan du det (om du ikke er i faresonen for spontanabort). All forskning bekrefter dette, at både mor og barn har godt av det. Du må jo selvfølgelig se an svangerskapet, men er du frisk og rask er det bare å trene i vei. Jeg tror også at du ved fysisk aktivitet kan unngå mange av de vanlig svangerskapsproblemene. Noe kan jo ikke gjøres noe med, men hormonsvingniner, ekstra kilo og vanskeligheter med å sove tror jeg er ting du kan unngå ved å trene. 


Da jeg var gravid, hadde jeg i uke 5-10 opptil 5 sykkeltimer som instruktør pr uke. Jeg fattet vel mistanke om at jeg var gravid pga veldig høy puls på en løperunde som i utgangspunktet var veldig lett! Jeg pustet som en stor utrent elefant!! (Dette pga økt veskei blodet, får hjernen beskjed om at det er for lite oksygen per enhet blod, det er jo ikke tilfelle når man er gravid, men hjernen får da lungene til å puste mer, - derfor tyngre pusting under trening)


Jeg husker også at jeg var mye kvalm første perioden og da hjalp det med trening! Det var litt tungt å dra seg opp av sofa'n, men når jeg først var i gang, og ikke minst etterpå var det ufattelig deilig. Kvalmen kommer som regel i uke 6-7 og er bare et tegn på mye av graviditetshormonene. 


Om du er usigelig trøtt, PRØV å kom deg i seng tidligere enn du pleier, hvil når du kan, så har du kanskje overskudd til litt søvn. Trening vil ikke skade lille spiren som ligger i magen, men du kan jo tilpasse treningen til hvordan du føler deg. Dersom du har trent FØR du ble gravid, kan du fortsette å trene som før ( med unntak av kampsport, slagsport, o.l) Det sies at hos jenter som trener, dannes en mer effektiv morkake, ( om det var derfor jeg fikk en på 4 kg vet jeg ikke...). 


Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det var vanskelig å takle at jeg var gravid når det kom til trening. Jeg fikk ikke trent på den måte jeg ville, kg kom snikende, første 6 mnd så jeg bare kvapsete ut, men etterhvert vendte jeg meg til det. -- så neste gang skal jeg prøve å verdsette det litt mer fra første stund. Etterhvert som jeg ble tyngre, reduserte jeg intensiteten og kilo'ene på styrketreningen.  Noe man bør gjøre. 

Hva kan du trene når du er gravid? 
 
For deg som trener sjelden / aldri / er meget overvektig, anbefales  30 minutter aktivitet daglig for deretter å øke i tid. eks:

*Gå power walks i skog og mark, etterhvert legger du inn noen bakker med bra stigning, kanskje du en dag vil prøve å  jogge lett?

*På de fleste treningssentrene har de timer for gravide. 
*Få veileding av en PT om øvelser du kan gjøre hjemme.
*Tren bekkenbunn - det er helt ufarlig.
*Svømming er lett, lystbetont og mildt for leddene og alle kan utføre det.


 

For deg som allerede trener jevnlig/ er godt trent

*Så lenge du er i form kan du fortsette som vanlig med all aktivitet det første trimesteret. Driver du med ekstremsport bør ikke dette utføres.
*Sørg for ekstra god oppvarming pga omstilling i blodomløpet.
*Hold deg unne de tøffeste intervalløktene

*Trene bekkenbunn
* Er du i varmere strøk bør du passe på at du ikke blir overopphetet ( ingen problem i Norge!)









 
Håper du legger inn litt tid til trening de 9 mnd du bærer på en liten spire. Og komme seg tilbake i form, blir mye lettere om du trener under svangerskapet. 

OG.....


 
Mødre som trener under svangerskapet, får friskere barn enn andre.

2 kommentarer:

  1. http://cathrineslilleboble.blogg.no/ mye godt stoff om emnet der..

    SvarSlett
  2. Takk for fin innlegg.. :-D Jeg spurte jo for litt siden, men jeg har ikke hatt tid til å svare eller gjøre noe med det enda... :-D Hehe...
    Ha en flott dag videre... Min første var på 4168.. HÅPER nestemann er LITT mindre, bare litt... :-D

    SvarSlett