onsdag 8. august 2012

Barnemat og matvaner

Jeg er opptatt av å skape gode matvaner fra tidlig alder. Jeg tror nemlig man påvirkes fra tidlig alder: bevisst eller ubevisst. 

Frokost:Pr dd spiser vi frokost sammen rundt 0730 tiden. Da spiser C som regel brødskiver- grove, med fersk leverposten, urteost, kyllingpålegg eller ost. I tillegg får hun litt tomat/paprika. I tillegg spiser hun "frokost" sammen den andre barna i barnehagen 0845. Da får eks hun litt frukt/grønt, kalkunpålegg, ost, brødskive i matboksen. 


Lunch: da har de smørelunch i barnehage med grønnsaker.

Middag: C er nå 16 mnd og jeg lager barnemat enda. Jeg vet det kanskje er litt over the top, MEN jeg vil gjerne at hun skal få i seg grønnsaker,( og hun spiser ikke dette om hun får det i biter) slik at hun får en god sammensatt middag.  Derfor lager jeg pr dd pure av grønnsaker./stappe Dette får hun ved siden av middagen sin. 
Typiske middager til C:
Grove fiskekaker
Ovnsbakt laks/torsk
Kyllingfilet
Karbondedeig
Fiskegrateng

 "babymat"  - det er riktignok ikke helt finmost. Her bruker jeg prinsippet - tar hva jeg har. 
Potet,gulrot, pepperrot og kålrot
Potet, pepperot og brokkoli
Brokkoli og blomkål.
I tillegg hiver jeg oppi litt urter: basilikum, gressløk, persille o.l.

Dette er min måte til å få C til å spise på. C var jo veldig sen til å akseptere klumper, og er enda ikke veldig glad i de største klumpene. Hva hvordan gjør du det med ditt/dine barn?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar