onsdag 8. august 2012

Hvordan få barnet ditt til å spise

Dette er kun skrevet på egen erfaring.
C er spiser stort sett veldig bra og det hun får servert. MEN  - det er perioder hvor hun IKKE vil ha mat, eller bare sitter og griser. Da er jeg såpass streng, at om hun ikke vil ha, så får hun ikke noe annet! Da er det takk for maten! Griser hun, så er det også takk for maten og ut av stolen. Min teori er at om hun er sulten nok, så spiser hun. Hun får spiser selv om hun ønsker dette ( som regen hvert måltid)

Her er noen tips:

Vær et godt forbilde:  Spis/drikk det du vil at barna dine skal spise/drikke

Respekter at dere har forskjellig smak: Det er vanskelig å forandre hva barn synes om forskjellige matvarer. Det er bedre å gå ut ifra mat de liker og å sette sammen måltider ut ifra det. Liker ikke barnet ditt brokkoli, bruk heller de grønnsakene de liker.

Krativitet: For eldre barn, lag ansikter av maten, øyne, en munn, lag litt moro ut av grønnsakene, kanskje det blir gøy å spise?

Spise selv: C kom til et punkt hvor hun nektet å spise, om hun ikke fikk spise selv. La barnet spise selv, selv om det blir grisete. Det er bedre å ha en grisete 1-åring enn en 3-åring som ikke kan spise selv.

Bestikk: bruk bestikk som barnet lett kan håndtere selv ( skje med kort skaft, gaffel som er lett å bruke)


Tvang: Ikke bruk tvang, jeg tror ikke matlysten/spiselysten øker ved bruk av dette.

Ros: Ros barnet når det er flink til å spise ( spesielt dersom du har vanskeligheter med å får det til å spise). Barn liker også ros

Mellommåltider: Sørg for at barnet er sulten til måltidet. Unngå usunn mat og spising mellom måltidene. Godteri inneholder tomme kalorier som gir kroppen beskjed om at man er mett, selv om man ikke har fått i seg de viktige næringsstoffene man behøver.


God bordskikk:  Unngå bruk av TV/Ipad ol. når dere spiser. La heller barnet ha en leke, eller bok å se på.




3 kommentarer:

  1. Bra innlegg:-) Jeg er veldig enig med det du sier!!:-) Utenom akkurat det med ros. Jeg er veldig forsiktig med å knytte følelser til mat. Men det har du nok med min bagasje å gjøre:-)

    Elsker bloggen din!

    Cecilie:-)

    SvarSlett
  2. Hei Cecilie:)
    Så koselig du liker bloggen:)
    LItt enig i det med å knytte følelser til maten, men roser C når hun er flink til å spise med gaffel/skje, ( og ikke kaster det på gulvet... )

    hvor mange barn har du? Alder?

    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  3. Ja, det er jo bra å rose for:-) Jeg tenkte mer på å ikke rose for å ha spist opp jeg:-) Jeg er kommenterer aldri mengde spist, bare oppførsel ved bordet, så da er vi vel så egentlig ganske enig:-)

    Jeg har to barn! Jente på 3år og gutt på 1år. De har utrolig my glede av hverandre (=avlastning for mor også:-))! Morro å se om du får jente eller gutt neste gang nå da.-)

    Ha en fin kveld du også!!

    Cecilie:-)

    SvarSlett