torsdag 2. august 2012

Kosthold og trening

Ser du ikke resultat av all treningen din?
Er du på treningssenteret hver dag, men ser ingen økning i muskelmassen/nedgang i fettprosenten?
Føler du at du ikke kommer noe vei?

Da kan det være at du skal ta en titt på kostholdet ditt, samt treningen din. Resultater kommer av riktig kosthold og riktig trening, til rett tid.

many studies say that good health comes from 70% nutrition and 30% exercise

Mange glemmer hvilke effekt kostholdet har på treningsresultatene. Jeg vet om folk som har blitt sterkere, løpt fortere eller gått ned i vekt ved å ha riktig kosthold. Skal du ha resultater må du ha i deg nok næring - dette gjelder også om du skal ned i vekt. Du må spise jevnlig, 5 timer mellom hvert måltid er for lenge. Når du spiser vil også påvirke treningsøkten din. Jeg kjenner selv på kroppen om jeg ikke har spist bra nok FØR en økt. Jeg orker rett og slett mindre. Det er også viktig å spise rett etter trening, spesielt om du skal ha muskelvekst. Venter to for lenge, er det rett og slett som å trene kun 15 min i stedet for 60 min.
Spiser du mer enn 2 timer før trening, er det viktig å spise et balansert måltid rett etter trening. Proteiner, riktig fett og riktig karbohydrater. 

Om du er en av de som trener på morningen, kan det være lurt å spise litt før du trener. Du yter nemlig bedre med litt i magen, enn på helt tom mage, og dermed forbrenne mindre. 

Trener du etter jobb? Da er det greit å legge inn et lite ekstra måltid etter lunch. Ta med en grov brødskive med noe kjøttpålegg fra lunchen, og evt litt frukt/nøtter.  Evt kan du ta en Skyr, cottage Cheese o.l med litt frukt/nøtter. 

Skal du trene mer enn 90 min kan det være greit å tilføre litt næring under økten, men på eks vanlig sykkeltimer ( 55 min) er ikke dette nødvendig. 

Jeg pleier alltid mine mine kunder på at de skal drikke rikelig på timene. Det er viktig å drikke både før, under og etter trening. Selv mild dehydrering setter ned prestasjonsevnen drastisk. 

Tips for å oppnå resultaer:
*planlegg  når du skal trene og hva du skal spise før/etter
*Kjøp inn et proteinpulver, ( gjerne med lavt karbo innhold) 
*Drikk masse vann gjennom hele dagen. 
*Spis grove karbohydrater, sammen med rene proteiner og sunt fett. 
*Få i deg nok næring. 
*Skal du ned i vekt: kutt på karbohydratene og behold grønnsakene og proteinene, og litt av fettet. 
*Spis mye bær og grønt.   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar