tirsdag 11. september 2012

Hvordan planlegger vi ukene våre.. .

Livet har jo endret seg ganske mye etter at vi fikk C. Nå er det en annen som skal ha 120% fokus, og er helt avhengig av oss. Før vi fikk C levde vi et liv der det skjedde noe stort sett hele tiden. Vi kunne ta ting på sparket, vi trente når vi ville, vi var ute å spiste, kino.... ting har endret seg. Nå krever hverdagen mye mer planlegging, for å få gjennomført det vi vil. Det er til om med mange ting vi vil gjøre, som vi ikke får gjennomført. Man tar noen valg hver dag. 
Tenkte skrive litt om hvordan vi planlegger uken og dagen vår, for å få ting til å gå opp. 

Kort: Husbonden jobber i Oslo, og tar toget ca 07. Hjem igjen 1630-1700 tiden. 
Jeg jobber i Drammen, med flexi tid, men prøver være der på kontoret 0830-1530 hver dag. 
 C i barnehage i nærheten av jobb/hus. Jeg leverer kl 0830, P de dagene han har hjemmekontor.


Mandag
Opp 07 ca
Frokost 0745
Jobb/levere bhg 0830
Jeg drar hjem 1530, setter på middagen, dekker bord, og henter C ca 16. 
Spiser middag 1630.
P rydder av. 
Jeg på trening kl 1830( legger C først) 
P på trening kl 20.
71 grader nord/rydde hus
I seng kl 22-2230
 
 
Tirsdag
Opp ca 07
jobb/bhg
P eller jeg henter 15-16 tiden
Middag 1630. 
Jeg på jobb på Elixia kl 1830. ( P legger C)
P trener kl 2030

Onsdag: 
P har ofte hjemmekontor, leverer C i bgh 0845
P eller jeg henter
Finne på noe etter jobb/bhg med C: svømme, parken, tur i marka, 
Senere middag 18 tiden
Evt trening. Jeg har ofte treningsfri onsdager. 
P trening sent. 
Rydde hus
Hjemmekveld.
Torsdag
Vanlig morgen ref mandag
Setter på middag før jeg henter ( eks setter fisk i ovnen o.l)
henter C kl 16 evt før
Middag ca 1630
Trening etter C har lagt seg
vaske hus/Vaskehjelp 
Lage middagsplan for neste uke. ta ukes handelen.


Fredag
P har ofte hjemmekontor på fredager. 
Vanlig morgen ref onsdag
Hente C kl 15
Sette på maskin/Vaske klær, henge opp
P uke handler etter henting
C spiser middag kl 16, vi spiser mellom måltid. 
Trening før kl 19
C i seng 1930
FREDAGSKVELD

Lørdag:  
vaske sengetøy. 
prosjekter, hus, hage, innjøp, familie, sosialt.

Søndag
stryke klær, inn i skap. 
prosjekter, hus, hage, innjøp, familie, sosialt. 
Planlegge uken hvem skal hva når. 
Planlegge trening
Planlegge sosialt
annet.. 


Jeg er liste menneske #1. Har lister på alt, på den måten har jeg kontroll på det som skal gjøres  -og det blir som regel gjort. Søndag kveld kan jeg slappe av med god samvittighet. 
Det er selvsagt rom for å endre planene, og ta ting på sparket. Og av og til må noe vike for noe annet, eller bare fordi vi vil gjøre noe HELT annet!

Jeg er spent på på hvordan det blir med 2 barn... 

Har du noen erfaringer/tips du vil dele når det gjelder å få hverdagen og ukene til å gå opp?

 


 

4 kommentarer:

  1. gøy å lese hvordan du/dere legger opp uken deres.
    I og med at jeg jobber turnus så varierer mine uker veldig.Kan ha 1 til 5 vakter pr uke,dermed blir det enkelte uker hvor jeg har god tid og andre ikke.

    Barna kommer alltid først. Prøver at de ikke tilbringer mer tid i bhg/SFo enn de må.Ikke de at de har det noe dårlig der,men ser de blir slitne og vi trenger tid sammen som familie. Dermed leverer den som starter sist på jobb,og den som slutter først henter.
    Legger opp trening etter vaktene mine.Om jeg har dagvakt liker jeg faktisk å trene før jobb.Dvs før kl er 7,må da opp rimelig tidlig,men det er utrolig fint start på dagen og har dermed ettermiddagen fri til familietid/rydding/vasking/matlaging/henting/bringing;)

    Prøver å storhandle 1-2 ganger pr uke,for å slippe å gå i butikken hver dag.Det sparer mye tid og penger.Og planlegger dermed ukens måltider. Uaktuelt å gå i butikken etter jobb med 2 slitne barn på slep.

    det er en overgang å gå fra 1 til 2 barn,men rimelig fort husker en nesten ikke hvordan livet var uten 2 små. En venner seg fort til nye rutiner og vaner.

    SvarSlett
  2. Man merker jo ikke mye forskjell på å ha et barn og to hvis de går i samme barnehage:-) De har jo i tillegg så mye glede av hverandre, at det faktisk blir litt avlastning:-) Jeg velger å bruke mindre penger, jobbe mindre og ha mer fritid sammen med barna jeg da:-) De er i barnehagen 5 timer om dagen, 4 ganger i uken og det synes jeg er mer enn nok:-) Trening skjer når barna sover:-) Men mye gøy trening sammen med barna også. Sykling med sykkelvogn bak, trampolinehopping, skiturer og masse annet gøy:-) To barn, dobbel glede!!

    Cecilie:-)

    SvarSlett
  3. @Line: gøy å høre hvordan deres uke er:) blir jo litt anderledes med turnus også. Men imponert over at du trener før jobb kl 07!!!!
    hehe ja hvordan var livet før barn... da måtte jeg ha hatt utrolig mye "fritid".....

    SvarSlett
  4. @cecilie.
    Det blir nok trolig slik at jeg jobber redusert når nr 2 kommer, for ser at dagene kommer ikke til å gå opp ellers. Da går det iallefall utover barna, og det vil jeg ikke. C trives kjempebra i bhg, tror hun har det bedre der nå enn med en sliten mor hjemme. Så henter rundt 16, men når overskuddet er tilbake, blir det nok kanksje endret.

    Blir veldig spennende å se hvordan det blir med 2....

    :)S

    SvarSlett