søndag 28. oktober 2012

Kosthold og gravide

Dette innlegget har jeg postet før, men er like aktuelt i dag.  Jeg hører og leser stadig om jenter som er gravide og derfor unner seg masse ekstra mat. Det er ikke mye ekstra du trenger selv om man er gravid.
Om du ikke allerede har et sunt kosthold, er det en ypperlig sjanse å starte nå som du er gravid. All den næringen barnet skal ha under graviditeten, får det fra deg gjennom navlestrengen din. Derfor er kostholdet ditt under graviditeten spesielt viktig. Kutt ut røyken og alkoholen og bestem deg for å ha en sunn livsstil neste 9 mnd, så får den lille en god start.

Ettersom jeg nå er i uke 30, begynner lillebror å ta litt mer plass. Jeg blir relativt fort mett. Forskjellen fra forrige graviditet, er at jeg denne gangen ikke har noe cravings eller noe form for kvalme. Sist var jeg avhengig av å spise lite og ofte. Denne gangen kan jeg spise sunt, grovt og rent, og har et helt normalt kosthold.

Hvor mye energi har du bruk for under graviditeten?
  • En ikke-gravid kvinne trenger ca. 2 100 kcal per dag.
  • En gravid kvinne trenger ca. 2 500 kcal per dag.
  • En ammende kvinne trenger ca. 2 700 kcal per dag.

Hva skal du spise når du er gravid?
Man anbefaler vanligvis en variert, sunn kost. Men hva er det?
Det er mat som er sammensatt av alle matvaregruppene: melkeprodukter, frukt, grønnsaker, fisk/kjøtt/egg, fettstoffer og kornprodukter. Du skal spise tilstrekkelig fra alle disse matvaregruppene hver eneste dag. Dermed får du energi både fra fett, protein og karbohydrater. En variert kost vil også gi deg de vitaminer og mineraler kroppen trenger.

  • Mengden protein vi spiser skal være ca. 10 prosent av det samlede energiinntaket. Protein får du først og fremst i kjøtt/fisk/egg, melkeprodukter og bønner eller bønneprodukter.
  • Fettmengden i maten skal helst være ca. 30 prosent. Fettstoffer får vi først og fremst i smør, oljer, margarin, melkeprodukter og nøtter.
  • Resten av den energien vi får via maten skal være karbohydrater. Det svarer til ca. 55-60 prosent. Karbohydrater fås i brød, pasta, poteter, kornprodukter og ris.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar