mandag 26. november 2012

En kalori er en kalori

Du har hørt om dem. Du har spist dem, og du kanskje teller dem. Det er kalorier jeg snakker om. 
I den kommende tiden kommer du helt sikker til å tenke på dem. Mange julebord, god mat og drikke og ikke minst alle pepperkakene som står på alle kontorer og butikker. Og for all del nyt det - men en viss moderasjon. 

En kalori er en enhet eller et mål for energi. Helt spesifikt er en en kalori den mengden energi eller varme det tar for å få temperaturen til 1 g vann til å stige med 1 grad. En kalori er 1.184 joules. Når du hører ordet kalori, tenker man kanskje automatisk på mat. Ikke så rart i dagens samfunn, der veldig mye innen kosthold, trening og slanking dreier seg om kalorier?!

Kalorier er bensin for kroppen, men kan brukes for alt som inneholder energi. Eks 1 liter bensin for bil, inneholder ca 7500 kalorier. Det er ca det samme som 1 kg fett inneholder. OG 1 kg fett, kan ta deg langt. Du kan faktisk løpe 3 maraton'er på 1 kg fett. 

Når du leser hvor mange kalorier det er i en matvare, sier det noe om hvor mye potensiell energi det er i matvaren. Ofte står det pr 100g = x kcal. 
1 g karbohydrat= 4 kcal
1 g protein = 4 kcal
1 g fett = 9 kcal.
1 g alkohol = 7 kcal ( tomme kalorier, de gir tilnærmet ingen næring!)

Her ser du at 1 g fett har dobbelt så mange kalorier som karbohydrater og proteiner. 
En kalori er altså en kalori når det kommer til vektøkning og vektnedgang. Dersom du over en gitt tidsperiode spiser mer enn hva du bruker vil du altså økte i vekt, og inntar du mindre enn hva du forbruker vil du gå ned i vekt. Ganske enkelt?! Helt til matfatet står foran deg. 

Mange klager på at de har lagt på seg et kilo eller to, i løpet av desember måned. Kanskje ikke så rart, da mange nedprioriterer trening, har ikke "tid", stresser med julegaver og koser seg ekstra med god mat. Prøv om du kan, og legg inn minimum 30 minutter aktivitet hver dag, da blir det ikke så hardt å komme i gang igjen i januar. 

Jeg er absolutt for å kos seg litt ekstra i høytiden, men man trenger ikke spiser enorme mengder med høy kalori mat for det?!  Jeg velger ofte bort poteter, pasta og annet tilbehør og koser meg med kjøtt og grønnsaker. Kanskje det holder å spise halve desserten, eller velge en dessert bestående av frukt? Alkoholholdig drikke kommer ofte ved siden av matinntaket.  

Her i huset har vi ikke laget noen pepperkaker enda, og det blir nok ikke bakt på noen uker heller. Vi  (jeg) velger også droppe en del kake/kjeks typer.  Istedet blir det frukt, tørket frukt og nøtter, som man setter frem ved besøk. Det blir nok sukker og annet søtt de dagene vi er på besøk hos andre. 


1 kg fett vs 1 kg muskler ( nederste bildet) 
Hva tar størst plass?!

Det var bare noen tanker fra meg en mandags morgen. 
Nå skal jeg fortsette ryddingen blant alle papirer. Tjo ho....

*Ha en god mandag*



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar