onsdag 28. november 2012

Gravid for første gang?

Tenkte jeg skulle lage et innlegg til dere som er gravid for første gang og titter innom. 
Jeg husker godt da jeg fant ut jeg var gravid med storesøster. Jeg hadde så mange spørsmål om alt. Når skulle jeg til legen?  Når er det tid for ultralyd? Hva kan jeg spise? Kan jeg trene? 

Først: gratulerer du har en liten spire som vokser inni deg. Du har kanskje nettopp funnet det ut? Da er du vel 4-5 uker på vei. Det er stas. Noe helt nytt skal skapes.  Dersom du vet ca når du hadde første dag i siste mens, vet du jo ca hvor langt du er på vei. Dersom du ikke vet det, finnes det tester som forteller deg ca hvor langt du er på vei. Du får kjøpt de på apoteket. 

Første tiden går man i sin egen lille boble. Det er kanskje bare samboer/mannen som vet at du er gravid. Trolig har du ikke merket noe symptomer enda. Når du får, om du får, noen symptomer varierer det veldig når det kommer. Jeg merket det først i uke 8 med storesøster( kvalme) og uke 6-7 med lillebror ( trøtthet)


Trygg mat
  • Unngå rått kjøtt: spekemat/spekepølse, gravet kjøtt og biff tartar . Hvis du varmebehandler spekematen først, kan du spise den. Eks: Salami på pizza.
  • Ikke smak på rått kjøtt, kjøttdeig/farse under matlagingen (bakterier/parasitter).
  • Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier/parasitter).
  • Reinkjøtt bør ikke inntas i større mengder enn anbefalt
  • Rakfisk.
  • Hvalkjøtt og selkjøtt.
  • Blåkveite over tre kilo.
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo.
  • Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt.
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei.
  • Brunmat i krabbe og hummer, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell.
  • Generelt bør gravide unngå fisk og skalldyr som er fanget nær eksisterende eller tidligere industriområder
  • Unngå upasteuriserte meieriprodukter (pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet). Flere oster kan være laget av upasteurisert melk (rå melk). Osteprodusentene i Norge og EU er påbudt å merke disse ostene spesielt
  • Unngå også myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster. Disse kan inneholde bakterier. Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.
  • kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):
Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
Pulverkaffe: 40 mg.
Espresso: 120 mg.
Te: 26 mg.
Coca Cola: 13 mg.
Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)


Uke 4-7
Dersom du er i tvil om du er gravid, kan du ta en test hos fastlegen. 
Tenk på livsstilen fra dag én. Stump evt røyk, sett bort alkoholen. Nå har du en liten spire i magen som du skal ta deg av. Kanskje på tide å legge om kostholdet?Spise sunt, grovt og magert.  Begynne å trene dersom du ikke har gjort det før?! Alt er bedre enn ingenting. Start med 30 min rask gang hver dag. 
Start med folat dersom du ikke har tatt dette. 
Ta 1 ss tran hverdag. Jeg sverger til flytende og ikke kapsler
Du får kjøpt gravid vitaminpiller på apoteket som inneholder det du trenger. ( jeg sverger til Vitus sine, da de er mindre piller)


Uke 7-8:
Jeg valgte å ta ultralyd (UL) i uke 8 med begge to. Dette må gjøres privat. Jeg gjorde det på Gyn.klinikken i Drammen. Du betaler 800 kr første gangen, og kr  600 for de andre. Bare for å sjekke. Dersom hjertet slår da, er det stor sannsynlighet for at det klarer seg. Du kan fint trene som du har pleid, men kanskje ikke kjøre (høy intens intervaller 95% av puls dersom du ikke er vant til det)
Du må tenke på hvordan du skal spise. det du ikke skal spise: rått kjøtt, spekemat, blå ost. 
Nå er det på tide å tenke på livsstilen. Mange treningssentre har trening for gravide. 
Du kan allerede nå starte å trene bekkenbunns muskulatur.

uke 11 -12
Ta kontakt med fastlegen, og fortell du er gravid. Du skal/bør ta div blodprøver blodtrykk, vekt etc før uke 12 er over.
Fastlegen fyller også ut svangerskaps skjema, som sendes til sykehuset du ønsket å føde på. Dette skjema må du ta vare på hele svangerskapet. 
Prøv å oppretthold en sunn og aktiv livsstil. 

Uke 12-18
Mange symptomer gir seg rundt uke 12. Personlig ga kvalmen seg i uke 20 med storesøster, og den "alvorlige"  trettheten med lillebror ga seg rundt uke 25. 
I løpet av denne perioden får du også innkallelse til ordinær UL. Dette er som regel på sykehuset du skal føde og er gratis. Ofte må du betale for bildene, ca kr 50. Her sjekker de hovedsakelig at alt er bra med fosteret, og du får endelig termin. Det er denne som er gjeldene - uansett! Denne  brukes også når du skal regne ut permisjonen din. Er du heldig ser de også hvilke kjønn det er. 
Dersom du er redd for strekkmerker, kan det være lurt å smøre huden. Jeg sverger til Dr.Greve sin. Den er uten parabener. Her  er det vel ikke dokumentert at det hjelper, ( er trolig mer genetisk), men jeg fikk ingen merker etter stores søster. 

Uke18-22
Du kan velge om du vil ha oppfølging hos jordmor ( lokalehelsestasjon eller fastlegen) Jeg valgte privat, hos Gyn.klinikken i Drammen. Du kan også gå annenhver gang hos jordmor og legen. 
Her sjekker de blodtrykket ditt, urinen din  (ta derfor med urinprøve), symfysemål (ca str på baby), din vekt og hjertelyd. Du kan stille spørsmål om det er noe du lurer på.
Du skal på kontroll ca hver 5 uke i starten. 
Dersom du skal på fødsels kurs (noe jeg glatt droppet! )kan du sjekke med sykehuset om hvilke tilbud de har. 

Uke 20-30
Magen vokser nok litt for hver uke. Hvor stor du blir er veldig individuelt. Prøv å ta vare på deg selv, lytt til kroppen. Prøv å ta en sunn og aktiv livsstil. Hvor mye du går opp i kg er også veldig individuelt. Noen legger på seg masse i starten, andre tar det igjen mot slutten. 12 kg er ganske normalt. 
Mange er redd for å revne under fødselen. Derfor sverger mange til smøring av mellomkjøttet. Du kan kjøpe jordnøttolje på apoteket. Det er heller ikke her forsket på at det hjelper. Les mer her

Uke 30-40
Nå begynner kanskje ting å bli litt tyngre?! Magen større og det er deilig å kunne slappe av litt etter jobb. Nå skal du hver 3 uke på kontroll. De sjekker at baby vokser som den skal, og at formen din er fin. Etterhvert skal du hver 2 uke til jordmor. Mot slutten er det en gang i uken, og ved overtid er det 2 ganger i uken. Dersom du går over 1 uke over, skal du trolig på kontroll på sykehuset ( jordmor bestiller dette) for å sjekke fosterlyd etc. Og en UL.  Dersom du skal bli satt i gang, får du ofte en god  forklaring på hvordan dette skjer på sykehuset. 
Mange sykehus inviterer også til omvisning på sykehuset for førstegangsfødende  Her får du et et føderom, en innføring på metoder å føde på, samt hvilke tilbud de har på smertelindring under fødselen. 


babyverden kan du lese om svangerskapet fra uke til uke. 
De har også egen app du kan laste ned gratis. 

*Masse lykke til med svangerskapet*








1 kommentar:

  1. Bra innlegg!! Det er jommen ikke lett å finne frem i jungel av informasjon...

    SvarSlett