tirsdag 13. november 2012

Parabener i hverdagen

Den siste tiden har jeg blitt mer og mer opptatt av hva jeg smører på huden og bruker i håret samt sminken jeg bruker. Ikke minst hva C bruker/ får på kroppen.  Ingen av oss bruker mye av hverken kremer, unødvendig mye såpe eller sminke. Vi bruker i dag paraben fri solkrem og hudkrem. 

Mange har sikkert hørt om Parabener. Parabener er en gruppe konserveringsmidler som har hormonforstyrrende effekt. Det brukes ofte i kosmetikk og pleieprodukter både til voksne og barn, for å forhindre vekst av bakterier og mugg i produkter. Det som er litt skremmende er at alle parabener står på EUs kandidatliste for hormonforstyrrende stoffer i kategori 1. Det betyr at alle parabener har vist hormonforstyrrende effekter i minst ett dyreforsøk. Og dette smører vi oss inn med hver dag?!

Påvirkningen kan skje ved at stoffene etterlikner, øker eller hemmer virkningen av hormoner. Alle typer hormoner kan bli påvirket, men mulig innvirkning på kjønnshormonene og da særlig det kvinnelige kjønnshormonet østrogen har fått mest oppmerksomhet. Østrogen styrer blant annet kjønnsutviklingen hos fostre og unge individer både hos mennesker og dyr.

Siste tiden er det jo kjent at mange har problemer med fruktbarheten og trenger hjelp til å bli gravide.  Jeg tenker jo kanskje dette har  noe med dette å gjøre. Hormonforstyrrende stoffer mistenkes bl.a for å kunne påvirke fruktbarhet, kjønnsutvikling og læringsevne. Hormonforstyrrende stoffer er også satt i sammenheng med enkelte former for kreft.  Danmark har innførte et forbud mot parabener i produkter til barn under tre år. Her ligger Norge etter.  EUs vitenskapskomiteer har så langt vurdert de enkelte parabenene isolert og enkeltvis. De har ikke tatt hensyn til den såkalte cocktaileffekten - at hormonforstyrrende stoffer kan virke sammen.

Vil du lese mer:
Sjekk hormonene før du smører på


Hormonforstyrrende stoffer

4 av 10 inneholder parabener



3 kommentarer:

  1. Spennende innlegg!

    Hva slags kremer bruker dere?

    Cecilie:-)

    SvarSlett
  2. Hei Cecilie:)
    Jeg bruker la roche posay sin serie, både til meg og C.
    C har også noe weleda sin serie.

    Vichy har også kommet med paraben free serie, som jeg tenkte prøve ut.

    :)

    SvarSlett