lørdag 1. desember 2012

Kretsløpet ditt

Det er ditt liv og dine valg
Dersom du sjeldent mosjonerer slik at du blir andpusten, og du spiser mengder med mettet fett i form av smør, ost, fløte og fett kjøtt spiller du bokstavelig talt russisk rulett med hjertet ditt.Kretsløpet ditt påvirkes direkte! Spesielt etter et tungt måltid med mye mettet fett, påvirkes kretsløpet ditt direkte (Kanskje noe å tenke på før man setter til livs 3. porsjon  med ribbe?) I de kommende timene har forskning vist at risikoen for blodpropp er høyere timene etter et slikt måltid. Kretsløpet fungerer mye bedre etter en treningsøkt. En sunt måltid virker også positivt på kretsløpet  og direkte på kolesterolet. Blodårene slapper av og blodtrykket går ned. 

Det er ingen garanti at du slipper høyt blodtrykk eller kolesterol der som du lever 120% sunt, men undersøkelser viser at du har 80-90% lavere risiko for hjerte-karsykdommer  dersom du har en sunn livsstil. De resterende 10% er opp til genene dine. 

I 2020 vil 70% av alle dødelige sykdommer være en følge av livsstil, med hjerte og karsykdommer som en av de store synderne. I dag mener forskere at et av tre dødsfall er relatert til hjertet eler kretsløp. 

Det er aldri for sent å starte med å ta tak i egen helse. Snart er det nytt år. Du kan starte med blanke ark og få en nytt og bedre liv Det er ditt liv og dine valg. 


Blodtrykk
er det trykket som hjerte pumper blodet ut i karene med. Det består av utdrivningstrykket og hviletrykket. Blodtrykket er en selvstendig risikofaktor for både hjerte-karsykdom og blodpropp/blødning i hjernen. WHO anbefaler at utdrivningstrykket ( systolisk trykk) ligger under 140 og hviletrykket ( diastolisk trykket) ligger 90. Ideelt sett 120 over 80. 


Kolestrol: 
er et nødvendig fettstoff for kroppen. I leveren danner vi det selv det kolesterolet vi trenger, men av og til blir produksjonen for høy og det belaster kretsløpet. Det er vanskelig å oppdage høyt kolesterol, da skadet ofte har skjedd før symptomene gir seg til kjenne. Hjerteforeningen anbefaler et totalkolesterol på under 5 mmol/l. Det skadelig kolesterolet bør ligge under 3 mmol/l og det gode (HDL) bær være over 1,0 mmol/l

Blodsukker: 
avspeiler kroppens evne ti lå regulere karbohydratene du spiser på en fornuftig måte. Hvis kroppen ikke klarer å regulere blodsukkeret ordentlig, er det tegn på diabetes, som bl.a øker risikoen for hjerte-karsykdom. Blodsukkeret bør måles fastende og ligge under 6,01 mmol/l

Livvidde:
Forskere regnet magefett som en av de største risikofaktorene for å utvikle hjerte-karsykdommer. Fett i og rundt mageregionen er langt farligere enn fett på lår og hofter. Ved å måle livvidden kan du sjekke om du er i faresonen for overvektrelaterte sykdommer. Det ideelle livvidden for kvinner ligger rundt 80 cm. Målt rundt livet på et nivå rett mellom det nederste ribbenet og den øverste delen av hoftekammen. Er livvidden mellom 80-88 cm har du moderat høyere risiko for følgesykdommer. Ifølge verdens helseorganisasjon bør livvidden ikke overstige 102 centimeter hos menn eller 88 centimeter hos kvinne. 

Triglyserid:
et det fettet som sirkulerer i blodbanen. Fettet strømmer med blodet rundt i kroppen, der det enten sendes over i musklene og brukes som energikilde eller føres tilbake til fettlagrene. En siste mulighet er at det hekter seg fast i kolesterolpartiklene sin sitter fast i blodårene. Dette kan være farlig fordi blodårene etterhvert tetter seg til, og risikoen for blodpropp stiger. Jo mer triglyserid som er i blodet, jo større er faren for komplikasjoner. Undersøkelser viser at risikoen for å utvikle sykdommer som åreforkalkning og blodpropp når triglyseridnivået er høyt er ekstra stor for kvinner. Nivået bør ligge under 2 mmol/l. 


6 gode råd: 
  • Unngå mettet fett: eks fett kjøtt og fete meieriprodukter som fløte og smør
  • Velg det umettede fettet  fra eks fet fisk, avocado, nøtter og sunn planteolje. 
  • Spis mye frukt og grønt, samt fullkorn. 
  • Kutt ned på salt  og kaffe
  • Mosjoner jevnlig, heller litt hver dag, enn 3 timer en dag. 
  • Pass på livvidden. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar