tirsdag 12. februar 2013

Havrekjeks til de minste

Storesøster er ofte litt små sulten når hun kommer hjem fra barnehagen. Det er ikke ALLTID middagen er klar. Da er det lett å gi henne en kjeks. Marie kjeks er jo fylt med dårlig fett (palmeolje og har vel ca 20 kcal pr kjeks, og tilnærmet null næring) 

Her er oppskriften på betraktlig sunnere kjeks for de minste. 


Oppskriften er fra Margit Vea sin bok, men jeg endret litt på den. 

100 g smør (Jeg brukte det uten salt og melk)
50 g sukker (jeg brukte sukrin)
1,5-2 dl melk
250 g havregryn ( jeg bruker den som er ekstra fiberrik)
1 ts kardemomme eller 1/2 ts nellik +1/2 ts muskat
200 g hvetemel (100g grovt og 100g fint)
2 ts hornsalt ( gjør kjeksen sprø)


Bland smeltet smør, sukker/sukrin og melk. Tilsett havregryn, hvetemel og nellik + muskat  Rør ut hornsalt i 2ss melk og rør alle ingrediensene sammen. La deigen stå til avkjøling ca 1 time. 




Kjevle deigen til en tynn lefse, og stikk ut med pepperkakeformer. Prikk kjeksen med en gaffel og stek på stekeplate med bakepapir midt i ovnen ved ca 175 grader i 15 min. Kjeksene skal bli gyldne og sprø.


Ved å bruke forskjellige former, er det ekstra stas å spise kjeksen- små barn, små gleder

Her er det ny mating på gang... før vi skal ut å fikse litt småting og trille en lang og deilig tur 

Ønsker deg som titter innom en herlig dag. 

3 kommentarer:

  1. Hei:)
    Så i et innlegg litt under her at du tenker på om du skal slutte å blogge eller ikke. Håper inderlig ikke du gjør det. Synes bloggen din er så koselig å titte innom. For meg er dette en veldig normal blogg oppi alle "perfekte bloggere". Fordi du blogger om hverdagen, matlaging, masse bra tips på mat og unger, trening og litt hverdagsglam:) Jeg personlig liker aller best mat-innleggene!! Det er stort sett da jeg titter innom;) Jeg er innom deg flere ganger i uken og du er en fin motivator når det gjelder både trening og mat! Håper du ikke gir deg med blogging. Stor klem Lillan:)

    SvarSlett
  2. Tusen takk Lillan. Det varmet.
    jeg skal fortsette- lover. Dette er som du skriver, ikke en "perfekt" blogg med redigerte bilder, riktig lys etc. Det kommer det trolig aldri til å bli, så fortsetter som før:)

    klem fra meg ( som skal klikke meg inn på bloggen din i dette øyeblikk)

    SvarSlett
  3. Hei. Jeg har forstått det sånn at man skal være forsiktig med å gi barn under 3-4 år kunstig søtning. Forskerne har ikke gode nok studier for hvordan en voksen kropp reagerer på stoffet i løpet av et helt liv, og derfor anbefales det visst ikke til barn. Jo, det er mange som sier både ditt og datt - men her virker de ganske så enige :)

    SvarSlett