søndag 10. februar 2013

Sunnere boller- uten sukker

God søndag ettermiddag.

Her har vi i dag hatt hjemmedag. Vi hadde ikke store planer i dag, neste litt deilig. Jeg har fått på plass de "gamle" klærne i skapet- så nå er utvalget litt større!

Ellers har vi laget fastelavens boller og feiret sammen med svigers. Denne gangen en sunnere versjon enn Boller på 1-2-3.
Morsdag har vel også blitt nevnt. En liten gave ( kjøpt i siste liten lørdag kveld),  men så ikke mye til verken kort eller tegning. Men har jo 2 herlige barn - så kan ikke ønske mer (annet enn en hel natt med søvn!)




    Her kommer oppskriften på litt sunnere boller. 
    Dette er ca 12 små boller. 

    1/2 pk fersk gjær
    50 g smeltet smør (jeg bruker det uten salt og melk)
    2 dl lunken lett melk
    3-4 ss sukrin ( fåes på helsekosten eller meny)
    1 ts kardemomme
    1 dl sammalt hvete fint  
    1 dl  FiberFin/Hi-Maize
    ca 4 dl siktet hvetemel


    Bland sammen det våte, tilsett gjær (pass på at det våte ikke er for varmt), kardemomme og sukker. Sikt hvetemel og tilsett litt og litt mel.  Elt godt.
    La deigen heve i ca 20 min eller til dobbel størrelse.

    Rull ut boller, sørg for at det ikke er "sprekker" i bollene. Etterhev i 20 minutt
    Stekes i forvarmet ovn 240 grader i 7 minutter.

    Siden det var fastelaven hadde vi krem og rørt jordbærsyltetøy til. Her kan du gjerne bruke kesamvanilje om du vil ha litt færre kalorier. 

    Nå skal jeg få på meg kosebuksene og krype opp i sofaen med litt kveldsmat. Jammen tror jeg ikke det blir tidlig kveld på meg i dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar