mandag 4. mars 2013

Bekkenbunnstrening



Mange av dere har helt sikkert hørt at det er viktig å knipe og trene bekkenbunnsmuskulaturen før og etter fødsel. Det er mange damer som sliter med urinlekkasje, spesielt etter at man har født. Dette er kanskje ikke det temaet man tar opp på barselgruppen eller i venninne gjengen, men det er et veldig vanlig problem.  Her kommer litt om hva bekkenbunnen gjør, samt en video om hvordan man trener den opp igjen. Du må registrere deg for å se på den (gratis) og videoen inneholder et 20 minutter treningsprogram for mage/rygg/bekkenbunn som du kan gjøre på stuegulvet. Jeg anbefaler alle damer å trene bekkenbunnen, selv om du ikke har noen "problemer" med den. Knipe kan du gjøre hvor som helst når som helst. Kanskje greit å lage en rutine på det? Hver gang du ammer? Eller kjører bil? 

I bunnen av buken hos kvinner ligger bekkenbunnen. Dette er en muskelgruppe som ligger som en bunn. Midt gjennom muskelen passerer anus, skjeden og urinrøret. Bekkenmuskelen er i bruk når kvinner tisser og stopper strålen midt i, når skjeden trekker seg sammen under en orgasme, og når man slipper bærsjen ut/fjerter. Hos menn brukes bekkenbunnen ved avføring/fjert.

Normalt er denne muskulaturen sterk og den bidrar til å støtte urinblære, livmor og rektum. I tillegg til at muskelen støtter organene holdes de oppe av ligamenter i bukhulen. Under en fødsel vil muskelen bli tøyd mye i tillegg til at den påvirkes hormonelt. Etter en fødsel er det derfor usedvanlig viktig at kvinnen får hjelp og kunnskap til å trene muskelen tilbake så godt som mulig. Dette er arbeid som vies varierende oppmerksomhet.

Når muskelen ikke er trent, blir den mindre og svakere. Den klarer ikke å støtte organene. Ligamentene i seg selv kan ikke holde dem på plass, så i uheldige tilfeller kan det hende at livmoren synker gjennom på en måte. I verste fall kan den "falle" helt ned i skjeden slik at den blir synlig. Det samme kan skje med urinblæra. Om dette skjer må det et operativt inngrep til.

Første symptomer på svak bekkenbunn er urininkontinens; at kvinnen ikke klarer å holde tissedråper tilbake dersom hun hopper, trør over, ler for mye eller nyser uten å knipe bevisst først.

Problemet er så vanlig blant kvinner at det produserer mange ulike former for hjelpemidler. Det er aldri for sent å begynne å trene opp en svak bekkenmunnsmuskulatur. Den trenes like bra som andre muskelgrupper, men du må vite hvordan du skal gjøre det. Siste på markedet er Corewellness - konkret hjelp for slik trening.

Du kan også lese mer her eller her


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar