onsdag 26. juni 2013

Treningen etter fødselen


her er det stille i huset - utrolig men sant. Kanskje ikke så rart når barna ikke kom seg i seng før 22?!

Tenkte skrive kort om hvordan jeg har fått tilbake kroppen etter fødselen. Jeg har ikke vært fanatisk, jeg har godtatt at jeg var gravid i 9 mnd, jeg la på meg 12 kg, og alt kom ikke til å forsvinne med en gang.   Lykken over å få en liten gutt, er så uendelig mye større enn å ha en perfekt kropp 3 uker etter fødselen. 
Jeg var bevisst på hva jeg spiser under svangerskapet, samt at jeg trente det jeg klarte pga bekkenløsningen. Mistet også en del muskelmasse fordi jeg måtte ta det rolig og ikke løfte så tungt. 

Jeg startet med trilleturer og bekkenbunnstrening ganske fort. Sistnevnte allerede på sykehuset. Lillebror er født i januar, så kom meg ikke ut hver dag pga temperaturen. Etter 5 uker startet jeg med mer strukturert trening, samt litt hardere økter. Spinning er fint å starte med. Hadde noen rolige økter etter bare 2 uker, men det var mest for psyken sin del.

Etter 6 uker, begynte jeg med styrketrening. Lettevekter og fokus på teknikk. Jeg hadde 2 styrkeøkter i starten, og 2 sykkeløkter. Etterhvert økte jeg antall kilo på vektene disse. I mai startet jeg å trene med PT ( personlig trener) en gang i uken, samt at jeg trente 2 x selv i uken med styrke. Jeg fokuserte mye på stabilisering av kjernemuskelatur, flerleddsøvelser som markløft, knebøy, utfall o.l. 

Jeg kunne helt sikkert løftet tyngre i dag, om jeg hadde gått mer inn for det, men vil ikke være fanatisk. Nå har jeg 2 barn jeg skal følge opp, vi skal kose oss med turer og frilufttsliv. Storesøster skal ha et balansert kosthold, så om dagen blir det variert mat. Ammingen tar jo også litt energi, derfor er det ingen god idé og slanke seg mens man ammer.  Jeg skal først og fremst skal jeg ha en funksjonell kropp, som kommer inn i (alle) klærne jeg brukte før jeg var gravid.  

Det er fullt mulig å komme tilbake til gammel " form". Det koster noen treningstimer, samt litt vilje når det kommer til kost. Jeg hadde 2 mnd der jeg ikke spiste noe sukker. Det gikk fint. 2 kilo gikk av ( kombinert med trening).

Nå er vekten 63kg, fettprosenten er på 13%, og muskelmassen er på vei oppover. Jeg har som sagt ikke  stresset med å få kroppen tilbake, men vært bevisst i valgene mine. Jo da graviditeten har satt sine spor på kroppen, og det er verdt det når man ser hva man har fått.  Heldigvis ingen strekkmerker. 

Mage bilde kommer i løpet av sommeren. 

uke 39 med lillebror i magen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar