fredag 13. september 2013

Vannkopper in tha house


Ja da,  det var vel en grunn til at storesøster måtte hentes på mandag pga feber. I går ringte de og sa hun hadde fått vannkopper (Det går visstnok i bhg fikk vi vite mandag). Egentlig er jeg ganske fornøyd med å få det i hus nå. Når barna er så små, blir de visstnok ikke så syke. Hverken jeg eller mannen var hardt rammet, så håper vi får en mild versjon. Hvitvask og aurax er innkjøpt.

Kort om vannkopper:

Vannkopper er en barnesykdom som rammer de aller fleste barn før de er 8 år.. 

Litt fakta om vannkopper:

  • Vannkopper rammer de aller fleste barn, og ved 30 års alder er ca 98% immune.
  • Sykdommen er i de aller fleste tilfeller helt ufarlig.
  • Gir kløe, lett feber og klassisk rødt utslett.
  • Smitter ved dråper og direkte fra utslettet.
  • Utslettet er ikke smittsomt når alle lesjoner er dekket av skorpe.
  • Kan være alvorlig hos personer med dårlig immunforsvar og hos nyfødte. Kvinner som planlegger svangerskap bør vaksineres.
  • De fleste behandles ikke for vannkopper. Febernedsettende medisiner og kløestillende behandling er mulig.
  • Risikogrupper som cellegiftspasienter må isoleres dersom de er i nærheten av utbrudd. Dersom disse får vannkopper kan de få behandling med midler mot virus.
  • Det finnes barnesykdommer som ligner på vannkopper. Røde hunder og meslinger er sjeldne på grunn av vaksinasjon med MMR.
  • Helvetesild skyldes reaktivering av vannkoppeviruset. Som navnet tilsier kan sykdommen være svært smertefull og av og til kreve innleggelse i sykehus for smertebehandling.
    Det blir vel ikke barnehage på en stund på storesøster, og det er vel ikke lenge før det bryter ut hos lillebror også. Storesøster har bare prikker, så energi nivået er på topp!. Min trening blir mao litt endret neste uke,ettersom minisats ikke tingen er med sykebarn, samt at jeg er alene med barna fra onsdag/torsdag til søndag.
     
    Da får jeg kaste meg rundt, jeg skal nemlig ut å reise en tur

    ***
    Straks helg - nyyyyt fredagen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar