mandag 21. oktober 2013

Testing av maxpuls... fail!


Fredag satte de opp en time med max puls testing på sykkel. Planen var egentlig ikke å trene på fredag, siden torsdagen fikk en ganske tung styrkeøkt. mao restotusjonen var ikke optimal på under 24 t. Ja ja verdt et forsøk, og da blir det iallefall en kondisjonsøkt. Makspulsen på løp vet jeg, men på sykkel vet jeg ikke nøyaktig. Det hele endte med at jeg stivnet så alt for fort.... no more to say.  Kom ikke lengre opp enn 174
 
Makspuls er det maksimale antall ganger hjertet ditt kan slå i løpet av et minutt. Makspuls synker med økt alder. Makspuls kan variere fra aktivitet til aktivitet. For min del er den høyere ved løping enn sykling. Det finnes en del formler som regner ut makspulsen din. Den stemmer for 50% av oss, resten må ta en test. Jeg mener derfor det er lurt å ta en test uansett. Formelen stemmer som regel ikke. Det er store individuelle forskjeller, så derfor er slike formler som oftest ubrukelige hvis du vil ha et mer nøyaktig mål. 




 Hvorfor bør jeg vite min makspuls? Du får svar på om du trener hardt nok, for hardt og varmer opp riktig. Du kan få en mer nøyaktig beregning av hvor mange kalorier du forbrenner på en treningsøkt. Du kan se fremgangen din mye enklere. Når du vet makspuls vet du også når du ligger i de ulike intensitetssonene, eller i ulike prosenter av maks. Dette bruker du til å styre treningen din bedre. 


På meg blir det ny test om ikke alt for lenge, når bena kjennes litt lettere ut.

Her kan du se testingen fra Vo2 max på mølle.
Tror jammen jeg skal teste denne igjen også, om ikke alt for lenge.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar