torsdag 9. januar 2014

Hjemmelaget blomkålsuppe.

Tiden på tirsdager er ofte litt knapp, fordi det er mye på programmet.Dermed blir suppe often en enkel utvei på middagsfronten. Denne uken ble det blomkålsuppe for voksne og barn.

2 gode posjoner, samt 2 små til barna. ( lite salt innhold)
1 sjarlotte løk, og 1 fed hvitløk kuttes i biter og freses sammen med 50 g smør (usaltet)
Kutt blomkål i biter.
Tilsett 6 dl vann evt buljongvann
5 dl vann
1 dl lettfløte (kan sløyfes)
Kokes til blomkål er møre. ( ca 20 min)
Bruk stavmikser til du får ønsket konsistens.
Smak til med pepper. 
Pynt med gressløk.

Ps denne er veldig lite saltet. 

La gjerne de små være med på matlagingen, da får de en tilhørighet til maten, og spiser ofte med stor iver ( vår erfarering)


2 kommentarer:

  1. Mmmm, blomkålsuppe er så godt!! Kan du lage et innlegg om vinterløping, eller om løping generelt: hva du legger vekt på, hvordan du tenker/planlegger. Og kanskje nå særlig om vinterløping? Jeg løper endel, og er ikke så flink med styrketrening. Vet at jeg burde trent mer styrke, men synes det er tiltak å få satt opp et program og prioritere (dyrebar) tid på det fremfor løping som jeg er avhengig av.. Det hadde vært fint:))
    Cecilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:)

      Det skal jeg få gjort i løpet av helgen:)

      hehe styrke er bra trening! burde legges noen økter hver uke:)

      - men løping er et bra alternativ, om det ikke blir noe av styrketrening.

      Slett