mandag 20. januar 2014

Løping ute på vinteren

"Kan du lage et innlegg om vinterløping, eller om løping generelt: hva du legger vekt på, hvordan du tenker/planlegger. Og kanskje nå særlig om vinterløping?"

 Løping er en super form for trening, fordi du trenger minimalt med utstyr. Egentlig bare noen gode sko, og noe behagelig tøy. Jeg synes det er best å løpe med tights, gjerne noe som sitter litt stramt på kroppen. På vinteren trenger du noe mer klær. Om det er under -5 grader har jeg ofte en super(undertøy) under tightsen. På overkroppen har jeg sports BH i ull, ull/superundertøy med en fleece oppå. Evt dobbel super.  Pleier som regel løpe i skijakken min, eller en tynnere løpejakke. Er det kaldt/sør ute slenger jeg på en vest, den er foret med fleece.

Lue, hansker og ullsokker i skoene er lurt. Da bruker jeg bare ulvangs sokker, langrennshansker og en lue som sitter litt stramt slik at den ikke glir opp hele tiden. Er det ekstra surt, har jeg en fleece hals også. 

Sko: jeg har noen joggesko med litt kraftigere såler. Disse satt jeg bare brodder på. Kjøpt på XXL eller enklere liv. Funket som bare det. Du kan også pigge noen gamle sko, koster noen hundrelapper. 

Hodelykt kan være lurt om du ikke løper på opplyste veier . 

Jeg prøver å få en løpeøkt i uken. (Nå har jo jeg hatt fokus på styrketrening siste 5 mnd, med 3 økter i uken, samt 1 sykkeltime. Dermed var det ikke rom for mer enn en løpeøkt) Da løper jeg intervaller, med noen unntak. Det er super trening, og man er relativt fort ferdig. De skal være såpass harde at du hiver etter pusten mot slutten av intervallet.

Start med rask gange, gradvis øk tempo slik at kroppen blir varm. Oppvarming bør vare 15 minutter. Daer du klar! Lengdene på intervallen varierer fra 2 min til 4 minutter.   Det er mange muligheter når det kommer til bakkeintervaller. Så her må du kjenne litt på kroppen og ta hensyn til treningbakgrunnen siste tiden. Kanskje greit å starte rolig om du f.eks nettopp har født. Husk gradvis nedtrapping. Jeg kommer ofte gående inn døren. Om du vil ha med vann, er det jo bare å sette den i området du løper, eller ta med camelbak.

Om du vil løpe lengere disanser, er det også greit å starte litt rolig mtp på unngå skader. Kanskje starte med 3 km, og øke etterhvert. Finn en runde som du synes passer. Jeg har en 5 km runde som jeg løper dersom jeg ser at jeg kun har 30 min til rådighet.  Om vinteren kan det jo være greit å holde seg til veier som blir måkt. Løper du mye kan det være lurt å investere i noen ordentlig gode løpesko for vinterføre. 

Lykke til med løpingen. 
Bare å ta på treningstøy og løpe i vei. Alt er bedre enn ingenting.




1 kommentar: