tirsdag 28. januar 2014

Overlege mener vi blir overfôret og underernært

Reposter denne artikkelen, synes den var veldig bra. Den kommer herifra

- Folk flest vet for lite om hva vårt moderne vestlige kosthold gjør med helsa vår, sier overlege Berit Nordstrand.


– Tidsklemma? Hvem var det som oppfant det begrepet? spør Berit Nordstrand, og svarer selv:
– Det må jo være produsentene av ferdigmat som ønsker å overbevise oss om at vi må spise i farten, og at det tar for lang tid å lage mat fra bunnen av. Men sånn er det ikke, og sånn trenger det ikke være. Jeg har full jobb og seks unger mellom tre og 19 år, og klarer å lage middag fra bunnen av og bake brød. Det kommer helt an på hvordan man legger opp dagen, og det kommer an på innstillingen man har til det.

- Hvorfor bør vi ikke spise halvfabrikata?
 
– Fordi det som oftest inneholder masse tilsetningsstoffer og har lite næringsinnhold i forhold til volum. Vi blir overfôret samtidig som at vi blir underernært. Ta krydderblandingen i Mr. Lee-nudler for eksempel. Den inneholder natriumglutamat, som man har påvist at dreper hjerneceller hos forsøksdyr. Halvfabrikata inneholder syntetiske fettsyrer i stedet for omega 3, transfett, palmeolje, raffinert stivelse og sukker, syntetiske vitaminer som kroppen ikke klarer å ta opp, lite antioksidanter og altfor mye salt, sier Nordstrand, og ramser opp hva slags effekter et slikt kosthold kan ha for helsen:
– Astma, eksem, søvnforstyrrelser, uro, energiløshet, konsentrasjonsvansker, depresjon, angst og dårlig hukommelse. Hadde folk visst hva denne maten gjør med helsen deres, hadde de ikke spist den. Og hadde folk visst hvor viktig det er å ta to til fire spiseskjeer tran om dagen, så hadde de gjort det.

– Folk røyker jo selv om de vet at det er skadelig?
 
– Ja, men folk lar ikke ungene sine røyke, sier Nordstrand.
 
Feil fett
Hun viser til tall fra Helsedirektoratet for å illustrere hvordan det står til med nordmenns kosthold.
– Vi spiser for mye mettet fett, mer kjøtt enn noensinne, inntaket av fisk synker, vi spiser altfor lite rå grønnsaker, frukt og grove kornprodukter, og vi bruker 20 prosent av matbudsjettet på godteri og usunn snacks. Hvis vi klarer å snu utviklingen, vil det føre til en reduksjon av diabetes 2, hjerte- og karsykdommer og kreft.
Det antas at vi vil få 28.000 nye tilfeller av kreft i 2020, og 40 prosent av disse kan skyldes dårlig kosthold, sier Nordstrand.
Hun er også overbevist om at den psykiske helsen påvirkes av kostholdet.

– Forekomsten av psykiske lidelser sammenfaller med stadig dårligere kosthold i mange land. Ifølge WHO lider en av fire av psykisk sykdom, og depresjon er den største enkeltårsaken til sykdom. Vi ser ofte at pasienter med psykiske lidelser har mangler i kostholdet, for eksempel at de får i seg for lite omega 3, B-vitamin eller folinsyre, tryptofan, tyrosin og magnesium, sier Nordstrand, som mener at norske leger i langt større grad må anbefale omlegging av kosthold til sine pasienter.
 
Grønn resept
– Leger må få anledning til å skrive grønne resepter, på mat og trening. Nå kan de bare gi råd til folk som allerede har fått diabetes eller hjertesykdommer. De burde ha gjort kostholdsanalyser av pasientene sine. På samme måte burde psykologer finne ut hvor mye sukker pasientene deres spiser og drikker, sier Nordstrand.
Hun mener at sukkeret er en av verstingene i vårt kosthold.
– Vi er ikke skapt for å omsette sukker i kroppen. Men folk lurer seg selv når de bytter ut vanlig brus med sukkerfri. Det som skjer når man drikker brus med kunstige søtstoffer, er at smaksløkene gir beskjed til bukspyttkjertelen, som stimulerer insulinproduksjonen. Insulin er et fettlagringshormon. Så folk blir like feite, og får like mye diabetes 2 av lettbrus.
 
ADHD
Nordstrand peker også på det hun kaller en epidemi av ADHD og autisme de siste 15 årene, og tror at oppblomstringen er kostholdsrelatert.

– Da antyder du jo langt på vei at foreldre selv er skyld i barnas sykdom. Blir ikke det oppfattet som kontroversielt?
 
– Nei, jeg har ikke fått noen negative tilbakemeldinger på at jeg sier ting som dette. Bare positive. Folk setter pris på å få informasjon om hva de selv kan gjøre for å bedre situasjonen. Jeg har heller ikke sagt at det er bevist at barn får ADHD av maten, men vi som leger sjekker ikke hva slags kosthold pasientene har, vi gir bare medisiner, sier Nordstrand, som Hun er også opptatt av at vi skal få i oss nok og riktig fett.
– Hver dag lages minst 10.000 nye hjerneceller, men den utviklingen antar man at forsinkes hvis man har for lav tilførsel av omega 3. 10 prosent av hjernecellevevet er ulike omega 3-fettsyrer. Men ikke bli lurt til å tro at du får i deg nok omega 3 ved å spise yoghurt med omega 3, for eksempel. Man må spise 40 sånne for å få den anbefalte døgndosen.

Vin hver dag
– Hvordan bør vi spise for å få best mulig helse?
 
– Vi bør starte dagen med en feit frokost som holder oss mett til over lunsjtid. Egg hver dag, kjøttpålegg som salami og skinke, en desiliter fruktjuice. Juice er ingen tørstedrikk, til det fungerer vann bedre. Kaffe med varm melk er også bra. Og brødet skal du bake selv for ikke å bli glutenforgiftet. Kjøpebrød inneholder altfor mye gluten, som gjør tarmen sårbar, og bidrar til at den tar opp mer av de uheldige tilsetningsstoffene som det industribakte brødet er fullt av.
 
– Hva med melk?
 
– Kroppen skal bare ha melk i førskolealder, i stedet bør man få kalsium gjennom grønnsaker, nøtter og grove melprodukter. Melkefettet bør vi få i oss gjennom fløtebaserte sauser, feite oster og meierismør. Vi bør også drikke et lite glass vin hver dag og spise litt mørk sjokolade. Nordstrand foreslår to kjøttmiddager og to fiskemiddager eller mer i uka, resten vegetarisk. Og hun anbefaler økologisk frukt og grønnsaker.
– Undersøkelser fra Universitetet i Oslo viser at økologisk frukt og grønt har flere antioksidanter, sekundære metabolitter og mineraler, og økologisk kjøtt og meieriprodukter har mer vitaminer og omega 3.

Bloggen til Berit finner du her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar