onsdag 29. januar 2014

Sunnere brød til barna

Siden lillebror og jeg først var i gang på kjøkkenet i går, lagde vi brød også. Det skal sies, at om jeg skal bake bør ting være enkelt. Dvs helst slippe dra frem kjøkkenmaskinen, og helst bare kunne røre det sammen med en tresleiv. 

Her er en oppskrift jeg brukte i går. Litt usikker på hvor den kommer fra, men hadde den i boken min. 



5 dl vann
2 dl melk (vi bruker stort sett lettmelk)
1 pk gjær
3 ss rapsolje 

2 ts salt
2 ss sitronsaft/appelsin/eplejuice funker også. 
500 gram sammalt hvete (fin)
500 gram sammalt hvete (grov)
Kan søtes med litt honning 

Vann og melk varmes til 37 grader. Tilsett 1 pk ferskgjær (bruker du tørrgjør slipper du dette)
Bland i alt det tørre. 




 Heves først 20 minutter. 
"skjær" ut deigen og legg i former.
 
Sett formene i ovnen, og sett ovnen på 50 grader. La heve her 30 minutter.

Skru opp temperaturen på 200 grader og stek i 30 - 50 minutter (avhengig av hvor stor/liten formen du har) mine er stekt i 30 minutter. Når ferdig - ta ut brødene og legg på rist. Om du vil ha sprø skorpe under, ta ut brødene og stek 10 minutter opp ned på 150 grader.


1 kommentar:

  1. Flinkis :) dette må jeg og prøve! Eltefritt er tingen!

    SvarSlett