mandag 31. mars 2014

Prinsessekake/barbiekake steg for steg

Her kommer et eget innlegg på hvordan du lager prinsessekake.  Jeg har kjøpt en 3d form fra ebay
Du kan sikkert bruke en vanlig ildfast skål også. (Jeg sier nå at denne kaken er så kaloririk at jeg nesten blir kvalm)
 


Her er oppskriften jeg brukte, den passer i formen.  Denne kan lages på forhånd og fryses ned.
3  egg
3 sukker
225 g  margarin
2,5 dl     melk
5 dl  hvetemel
3 ts  bakepulver
3 ts  vaniljesukker
3 ss  kakao

Pisk egg og sukker til eggedosis.Smelt smøret, tilsett melken.
Bland det tørre og det våte vekselvis
Smør formen med smeltet smør

175 °C i ca. 60-70 min avhenggig av ovnen.  Bruk kakepinne for å se om kaken er stekt.( min stod 70 min, men var litt tørr inni) Jeg pakket den ned i folie og frøs den. Husk og ta den opp i tide. 



Del kaken i tre, eller flere deler om ønskelig.


Lag smørkremen. 
200 g smør, romtemperer
300 g melis (+ ca 100-200 g tildu får riktig konsistens)
2 ts vaniljesukker
2 egg, romtempererte
200 g smeltet sjokolade (f.eks. melkesjokolade eller mørk sjokolade)


Pisk smør ( må være romtemp) melis og vaniljesukker i ca 5 minutter Da blir det en lys og luftig krem. Tilsett eggene, ett om gangen. Pisk godt mellom hvert egg.
Tilsett smeltet sjokolade.Bland i. 
Tilsett melis til kremen har en god smørbar konsistens . 

Smør kremen mellom hvert lag.


 Deretter rundt hele kaken


Dere henger med enda? Nå kommer den morsomme delen. Lager et eget innlegg på dette.

2 kommentarer:

  1. Hei, stekte du den på nederste rille eller ? Så flott ut ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan.
      oi det husker jeg ikke... men kan nok være siden den er såpass høy
      bare ikke stek for lenge for da blir den veldig tørr.
      Husker ikke om jeg skrev det i innlegget, kan være greit å dynke bunnene ( etter at du har delt kaken) med jordbær/bringebær melk. Da blir det mer satftig.

      :)

      Slett