mandag 31. mars 2014

Pynting av prinsessekake

Prinsessekaken er pyntet med fondant. Marshmallowfondant.  Du kan jo selvfølgelig kjøpe ferdig fondant, jeg valgte å prøve å lage det selv.  Det gikk greit, selv om jeg holdt på å gi opp. Når det er klissete som verst, er du snart i mål. Ikke gi opp.

Du trenger:
200 gr marshmallows (1 pose)
2 ss vann
2 ss Flott matfett (smeltet) 
 ca. 200-300 gr melis
 

Ha vann og marshmallows i en bolle og sette det i mikrobølgeovnen på full styrke til marshmallowsen smelter. ca 2 minutter.


Da får du en seig masse, rør i den slik at den er klumpefri. Tilsett matfett. Om du skal farge fondanten, får du jevnere farge ved å gjøre det nå. Jeg brukte 1-1,5ss med rød konditorfarge (kjøpt i norskmatbutikk). Jeg tok også av litt fondant før jeg tilsatte fargen, til sløyfen på kjolen.


Sikt i melisen, du trenger en god del. Bruk en sleiv så lenge du kan... etterhvert må du bruke hendene.
 

Her er det bare å kna og kna og kan.. og kna litt til. Klissete er det.


Tilslutt har du en god farget klump


 Deretter ruller du ut til en tynn "lefse". For å finne riktig str på skjørtet, valgte jeg å skjære rundt formen +legge på litt rundt hele kanten. Bruk en gjenstand og prikk/marker der du skal skjære. Jeg brukte en pizzarulle.


Deretter er det bare å legge skjørtet over kaken, og dandere slik du vil ha den. 
 Om du ikke har dukke til kaken, får du kjøpt det på cacas, eller du an bruke en barbie med folie rundt bena. Kle overroppen med fondant slik du ønsker, og pynt i vei.
Jeg kjøpte ferdig blomster, som jeg limte på med melis. 
Bak er det en sløyfe laget av hvit fondant.




Siden storesøster ville ha med lysene, ble det en krone med tre lys :)

Håper dette kommer til hjelp om du skal lage kake. 

*Lykke til*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar