tirsdag 26. august 2014

Lettlagde og gode knekkebrød





Ingredienser:
4 dl havregryn 
3 dl sammalt rug  grov
3 dl solsikkefrø/kjerner
1 dl linfrø
2 dl sesamfrø
1 ts salt
1 ss honning eller kokosolje/fett
7 dl vann

 
Ha alle de tørre ingredienser i en bakebolle og bland godt sammen. 
Varm opp  vannet og rør honningen ut i det. 
Bland så alt godt sammen med en skje. 

La deigen stå og svelle i 10 min.
Kle stekeplater med bakepapir og forel halvparten  på hver. "smør" deigen så jevnt du klarer utover stekeplatene med fuktet slikkepott. ( viktig at deigen dekker hele platene så knekkebrødene blir tynne nok)

Varm opp ovnen til 160°C med varmluft. 
Sett begge platene inn i ovnen, en oppe og en nede, og stek i 10 min.
Da er de lett stekte, og klare for å skjæres opp. Del opp i ruter, jeg bruker pizzahjul. 
Sett platene tilbake og stek i nye 20 min. Bytt så på plasseringen av platene i ovnen og stek deretter videre i ca 20 min til.

Senk varmen til 120°C og sett ovnsdøren eventuelt litt på gløtt. La stekeplatene stå slik i 10-20 min til, så knekkebrødene tørker ytterligere. ( Mine ble litt brent, måtte klemme inn en treningsøkt mens de stod i ovnen... )

Ta platene ut av ovnen og brekk knekkebrødene forsiktig fra hverandre.Legg de på riste og avkjøl.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar