mandag 23. februar 2015

Litt sunnere boller barna kan spise


På fastelavn lagde vi boller etter et stort ønske fra barna. Jeg spiser jo ikke så mye gjærbakst, for da ser jeg virkelig gravid ut. Barna derimot elsker det.  Mine barn kan absolutt spise vanlig gjærbakst, men tenkte jeg kunne prøve lage noen litt sunnere, siden de ofte spiser noen boller når vi først lager det. Her er oppskriften jeg brukte. Tok utgangspunkt i en oppskrift jeg hadde tatt vare på fra tidligere, men husker ikke hvor jeg fant den.
 
 
2,5 dl melk
0,5 pakke gjær
25 g margarin
1,5 dl mager kesam
ca 400 g hvetemel + 400 g grovere mel
50 g sukrin
20 g sukrin gold
1/4 ts salt
Godt med noen gram kardemomme i også
 
 

Smelt smør og bland med melk og gjær. Rør inn kesamen, salt og sukrin
Ha i mesteparten av melet og rør godt til en klissete deig.
La deigen heve til dobbel størrelse på et lunt sted. Form  boller. ( dette gir ca 15 boller)  Stek dem gylne på 250°C i 8 minutter.

Kremen lagde jeg slik:
1 frossen banan i biter
200 g frosne bringebær
6 ss kesam mager eller vanilje
Kjør alle ingredienser i en blender til kremen er tykk og glatt.

1 kommentar:

  1. Ble det godt da?:-)Var barna fornøyde?

    Klem Cecilie

    SvarSlett